INFORMATII DE PRESA   10.11.2005   |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informatii de presa
10.11.2005 In perioada 01.10.2005
- 31.10.2005 activitatea Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, a avut
ca obiectiv principal realizarea actiunilor din „Programul de actiuni al Inspectiei
Muncii pe anul In aceasta perioada, 17 inspectori de munca din cadrul
Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, au efectuat 281 vizite de inspectie. Au fost verificati 281 angajatori, ocazie cu care s-au constatat 572 deficiente in
domeniul relatiilor de munca si
al securitatii si sanatatii in
munca, prilej cu care inspectorii de munca au dispus tot atatea masuri pentru
remedierea deficientelor constatate. Urmare
controalelor efectuate, au fost sanctionati 44 de angajatori cu amenzi contraventionale insumand 75.000 lei RON. i. Actiuni, activitati, evenimente deosebite desfasurate a)
Actiuni desfasurate in cadrul Campaniei Nationale „Promovarea dialogului social şi îmbunătăţirea
mediului de muncă din sectorul de exploatare şi prelucrare a lemnului” In perioada de raportare in judetul Neamt, actiunea s-a
derulat conform metodologiei nr.
8/21.01.2005. Programul de desfasurare a activitatilor in cadrul
actiunii stabilit la nivelul I.T.M. Neamt, a adreselor 11/27.01.2005 ;
25/23.02.2005 si 30/09.03.2005. Scopul urmarit a fost conştientizarea
angajatorilor şi angajaţilor privind cerinţele minime de securitate
şi sănătate care trebuie respectate in vederea asigurării
unui mediu de munca sigur şi sănătos pentru toţi
lucrătorii şi a măsurilor ce se impun pentru punerea in
conformitate. In luna octombrie s-a derulat activitatea: ,,Masa rotunda cu tema stresul la locul de
munca” ¨Codul activitatii desfasurate: 2.5.2.1. ¨Perioada de desfasurare: 26.10.2005. ¨Numar de participanti: 49 persoane (5 directori, 12
medici cu competenta in medicina de
intreprindere, 20 sefi compartiment securitate si sanatate in munca, 1 lider de
sindicat, iar de ¨Temele abordate au fost: -Stresul
si Managementul mediului de munca -Zgomotul-factor
de stres. -Influenta
zgomotului asupra stresului si bolile determinate de stres ¨Concluzii : Temele prezentate au determinat un interes deosebit
in randul participantilor care in interventiile lor au insistat pe obtinerea
mai multor informatii despre stres si influenta acestuia in mediul de munca si
asupra starii de sanatate a salariatilor. b)
Campanie Nationala privind verificarea modului în care agenţii
economici respectă prevederile legale referitoare la securitatea şi
sănătatea în muncă pentru locurile de munca cu nivel ridicat de zgomot 24 - 25.10.2005 1.Obiective Ø Identificarea neconformatilor fata
de legislatia în vigoare privind locurile de muncă unde exista nivel
ridicat de zgomot, precum şi luarea măsurilor care se impun în vederea remedierii acestora; Ø Creşterea gradului de
conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor în ceea ce
priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în
domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă; Ø Diminuarea consecinţelor
sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de
către angajatori a prevederilor legale la locurile de munca unde exista
nivel ridicat de zgomot. 2.Motivarea campaniei Agenţia Europeana pentru
Sănătate şi Securitate în Muncă, cu sediul Masajul cheie al campaniei de anul acesta
este „ Reduceţi expunerea la
zgomot! ” .Tema a fost impusă de rezultatele unor studii de
specialitate care au relevat în esenţă că: §
Aproximativ o treime dintre lucrătorii din Europa sunt
expuşi la niveluri potenţial periculoase de zgomot, cel puţin un
sfert din timpul lor de lucru. Şi nu numai industria grea, cum ar fi
construcţia de nave, este supusă acestui risc. Zgomotul poate
să reprezinte o problemă la numeroase locuri de muncă,
începând de la fabrici până la ferme, de la centre de
apel până la săli de concerte. §
Sunetele puternice şi
bruşte declanşează reacţii instinctive de tipul „luptă sau fugi”, generând
eliberarea de adrenalină şi cortisol. Aceşti doi hormoni măresc ritmul cardiac,
presiunea arterială şi metabolismul, generând starea de „stres”. Unul din patru angajaţi din
cadrul Uniunii Europene suferă de stres în muncă, ceea ce
generează, la nivelul Uniunii Europene, costuri de miliarde de euro sub
formă de timp de lucru pierdut, cheltuieli pentru îngrijirea
sănătăţii şi alte cheltuieli. §
Pierderea auzului indusă de zgomot este
considerată ca fiind „cea mai comună, ireversibilă boala
din industrie”. Zgomotul în muncă poate costa mai mult
decât pierderea auzului. El poate fi un factor care cauzează accidente
de muncă, contribuie la stresul legat de muncă şi poate cauza
îmbolnăviri, acţionând în combinaţie cu alti
factori de risc din mediul de muncă. 3. Durata Campaniei 4. Rezultatele campaniei Au fost verificati un numar de 20
de agenti economici sau puncte de lucru ale acestora la care prestau activitate
un numar de 230 salariati. Au fost
constatate un numar de 104
deficiente, privind incalcarea dispozitiilor Legii nr.90/1996 republicata, a
Normelor Generale de Protectia Muncii, editia 2002, sau a Normelor Specifice de
Securitate si Sanatate in Munca. Au fost dispuse de catre inspectorii de munca un
numar de 103 masuri privind
respectarea legislatiei in domeniul securitatii si sanatatii in munca, iar 10 agenti economici au fost sanctionati
cu amenzi contraventionale in valoare de 21.500
lei, iar 3 angajatori au fost sanctionati cu
« avertisment ». Deficiente
frecvent constatate in domeniul SSM : Ø Fisele
individuale de instructaj nu sunt completate cu toate informatiile impuse sau
nu este consemnat rezultatul testului pentru instructajul general introductiv; Ø Neefectuarea
examenului privind aptitudinile psihoprofesionale ale muncitorilor sau a
examenului medical periodic; Ø Nerespectarea
masurilor de electrosecuritate (ex.-lipsa buletinelor de verificare a
instalatiilor de legare la pamant, improvizatii le instalatia electrica); Ø Nu este
folosit EIP (antifoane) acolo unde noxa zgomot depaseste 85dB;; Ø Nu sunt
asigurate materialele necesare informarii si educarii salariatilor in domeniul
SSM; Ø Tablourile
electrice nu sunt asigurate cu incuietori speciale sau lacate pentru prevenirea
accesului persoanelor neautorizate; Ø Nedotarea
cu truse sanitare. Masuri
dispuse de inspectorii de munca pentru asigurarea securitatii si sanatatii in
munca si a conditiilor de
munca ü Remedierea deficientelor privind
instruirea salariatilor; ü Asigurarea supravegherii medicale
conform NGPM; ü Asigurarea materialele necesare informarii
si educarii salariatilor in domeniul SSM; ü Intocmirea de reguli proprii
pentru aplicarea normelor de protectia muncii corespunzator conditiilor in care
se desfasoara activitatea; ü Tablourile electrice vor fi
asigurate cu incuietori speciale sau lacate pentru prevenirea accesului
persoanelor neautorizate; ü Utilizarea E.I.P. aflat in dotare; ü Se vor dota locurile de munca cu
truse sanitare de prim ajutor; ü Verificarea periodica a
instalatiilor de legare la pamant. c) Actiuni realizate in cadrul ”Saptamanii
Europene” Nr. crt. Activităţi Număr Obs.
1. Audituri
demonstrative 1
2. Evaluări
de riscuri demonstrative 1
3. Instruiri/seminarii/şedinţe
de consultanţă la locul de muncă 4
4. Simpozioane/conferinţe
5. Expoziţii
6. Concursuri
7. Dezbateri/mese
rotunde/schimburi de experienţă 1
8. Număr
total aproximativ de participanţi 72
9. Instituţii
invitate/participante Directia de Sanatate Publica
Neamt 10.
Număr
de unităţi economice invitate/participante 41 11.
Conferinţe
de presă 1 12.
Menţiuni
în presa scrisă 1 13.
Intervenţii
la posturile locale de radio 14.
Apariţii
la posturile locale TV 1 15.
Materiale
elaborate, altele decât cele puse la dispoziţie de Punctul Focal
(afişe, pliante, broşuri, ghiduri etc.) 16.
Altele Detalii se dau în partea a
doua a raportului Detalii privind datele din
tabel: 1.Activitatea mentionata la pct.
1 si 2 „Audit demonstrativ” si „Evaluare de riscuri
demonstrative” s-a desfasurat 2.In data de 26.10.2005, la
sediul Directiei Silvice Neamt a fost organizata masa rotunda cu tema „Reducerea
expunerii lucratorilor la zgomot prin utilizarea echipamentului individual de
protectie”. La intilnire au participat 45 de persoane (patroni,
reprezentanti ai salariatilor, medici de medicina muncii, medici cu competenta
in medicina de întreprindere, persoane cu atributii in domeniul
protectiei muncii, ziaristi etc.) de la 41 de unitati si institutii.. 3.In perioada in care s-au
desfasurat actiunile din cadrul „Saptaminii europene pentru securitate si
sanatate in munca”, a aparut in presa scrisa – ziarul Ceahlaul de
joi 27.10.2005 – un articol intitulat „Zgomotul la serviciu distruge sanatatea”. 4.Aspecte privind
„Saptamina europeana pentru securitate si sanatate in munca” au
fost prezentate de inspectorul sef cu ocazia participarii la o emisiune in
direct la postul local de televiziune „1TV”. 5.In ziua de 28.10.2005,
inspectorii de munca care s-au deplasat in teren, au asigurat, in cadrul unor
sedinte de consultanta ad-hoc, diseminarea informatiilor specifice
„Saptaminii europene pentru securitate si sanatate in munca”, pe
tema zgomotului. d) Din dispoziţia inspectorului
sef al I.T.M. Neamţ s-au efectuat in perioada 10-11.10.2005, vizite de
control in cadrul campaniei privind identificarea cazurilor de munca fara
forme legale la unităţile situate in raza comunei Borca. In
evidenta I. T. M. Neamţ la data controlului sunt înregistraţi
un număr de 59 de angajatori.
Au fost vizitate un număr de 56 unitati ( 60 puncte de lucru) din
care: 15
asociaţii familiale, 9
persoane fizice autorizate, 32
societati comerciale. Au
fost luate un număr de 129 declaraţii de la salariaţii
prezenţi la punctele de lucru, depistându-se un număr de 17
persoane care desfăşurau activitate fara a avea întocmite
contracte individuale de munca in forma scrisa. Au fost încheiate un
număr de 32 procese verbale de control, s-au aplicat sanctiuni
contraventionale la 19 angajatori pentru incalcarea dispozitiilor Legii
nr.90/1996 republicata, Legea nr.53/2003, Legea nr.108/1999 republicata, H.G.
nr.247/2003 modificata si completata, in valoare de 30.000 lei RON. II. ACTIVITATEA IN
DOMENIUL SANATATII SI SECURITATII IN MUNCA Totodata cu ocazia
controalelor s-au aplicat un numar de 17 amenzi contraventionale in
valoare totala de 39.500
lei RON si 4
avertismente contraventionale. 2. Analiza
situatiei accidentelor de munca si a bolilor profesionale In luna octombrie, la agentii
economici de pe raza judetului Neamt, s-au produs un numar de 11 accidente de munca
dintre care: 9 cu incapacitate temporara de munca si 2 accidente
mortale: III.
ACTIVITATEA
IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA 1. Evidenta angajatori,
inregistrari, evidenta contracte individuale de munca La
sfarsitul lunii octombrie 2005
S-au
inregistrat 3.136 contracte individuale de munca . In perioada susmentionata au incetat 2.505 contracte
individuale de munca ale salariatilor din sectorul privat . 2. Control
relatii de munca Actiunile intreprinse au avut ca obiectiv principal
identificarea angajatorilor care folosesc forta de munca fara forme legale si
luarea masurilor care se impun pentru a determina angajatorii sa respecte
prevederile legale in domeniul relatiilor de munca. In luna octombrie au fost controlati 129
agenti economici la care isi desfasurau activitate un numar de 4150 de
salariati din care 1944 femei. Cu prilejul controalelor au fost sanctionati 15
angajatori cu amenzi contraventionale insumand 35.500 lei RON pentru incalcari ale
prevederilor legale din Legea 130 /1999 si Legea nr. 53/2003, iar 8
angajatori au fost sanctionati cu avertisment contraventional. De asemenea au
fost depistati 12 angajatori la care lucrau 14 persoane fara forme legale din care 5 femei. Purtator
de cuvant
Jur. Harlea I.Nicolae 10.11.2005 |