INFORMATII DE PRESA   12.06.2007   |
|||
Informatii de presa 12.06.2007, ora 09.30 In
perioada 01.05.2007 - 31.05.2007 activitatea Inspectoratului Teritorial de
Munca Neamt, a avut ca obiectiv principal realizarea actiunilor
din „Programul de actiuni al Inspectiei Muncii pe anul I.
Actiuni,
activitati, evenimente deosebite desfasurate a) CAMPANII NAŢIONALE privind
identificarea cazurilor de muncă fără forme legale, precum
şi verificarea respectării prevederilor legale referitoare la
securitatea şi sănătatea în muncă în
activitatea desfăşurată în domeniul CONSTRUCŢIILOR Obiectivul Campaniilor Ø
Identificarea angajatorilor care
folosesc personal fără forme legale de angajare şi luarea
măsurilor care se impun pentru respectarea de către angajatorii din
domeniul construcţiilor a prevederilor legale în ceea ce priveşte:
relaţiile de muncă, condiţiile de muncă, respectiv
securitatea şi sănătatea în muncă; Ø
Identificarea angajatorilor care utilizează
nelegal munca copiilor şi a tinerilor; Ø
Creşterea gradului de conştientizare a
angajatorilor şi a angajaţilor în ceea ce priveşte
necesitatea respectării
prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă, al
condiţiilor de muncă,
al securităţii şi
sănătăţii în
muncă; Ø
Diminuarea consecinţelor
sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de
către angajatorii din domeniul construcţiilor a prevederilor legale
menţionate. Durata Campaniilor Campaniile
s-au desfăşurat pe parcursul a
4 zile, în perioada 4 – 5 mai si 28 – 31 mai 2007. Grupul ţintă Construcţii
civile şi industriale, drumuri şi poduri. A. Rezultatele campaniilor privind relatiile de munca Au
fost verificati un numar de
118 de agenti economici sau puncte de lucru ale
acestora la care prestau activitate un numar de 4665 salariati din care 509 femei. Cu ocazia
controalelor au fost constatate 345 deficiente privind incalcarea Legii
nr.53/2003-Codul muncii, Legii nr.130/1999 republicata. Au fost aplicate 58
sanctiuni contraventionale, in valoare totala de 90.900 lei. Cu aceasta
ocazie, 27 angajatori care practicau munca fara forme legale, au fost
sanctionati pentru incalcarea art.276,alin.1,lit.e din Codul muncii cu amenzi
in valoare de 82.500 lei. Au fost depistate 55 persoane care lucrau fara forme legale. Pentru
incalcarea altor prevederi legale, au fost aplicate 31 amenzi in valoare de 8400
lei . Deficiente frecvent constatate in
domeniul relatiilor de munca: Ø
Angajatorii
nu respecta prevederile legale referitoare la incheierea
in forma scrisa a contractelor individuale de munca, anterior derularii raporturilor de munca; Ø
Nu sunt respectate prevederile legale privind
achitarea comisionului ; Ø
Nu se respecta prevederile legale privind
depunerea in termen legal Ø
Nu se respecta prevederile legale referitoare la
depunerea declaratiilor lunare si inventar; Ø
Nu se tine o evidenta clara a orelor de munca
prestate de salariati ( pontaje lipsa sau nereale); Ø
Nu se respecta prevederile
legale privind negocierea contractului colectiv de munca ; Ø
Nu se respecta prevederile art. 132-133 din Legea
nr. 53/2003 privind acordarea sporului pentru orele prestate in zilele de
repaos saptamanal. B. Rezultatele campaniilor in domeniul securitatii si sanatatii in
munca Au fost
verificati un numar de 118 agenti economici sau puncte de lucru ale acestora la
care prestau activitate un numar de 4665 de salariati. Au fost constatate un
numar de 310 deficiente privind
incalcarea dispozitiilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr.
319/2006, a Normelor de aplicare aprobate prin HG 1425/2006, a HG 300/2006
privind santierele temporare si mobile precum si a altor acte normative
aplicabile. . Au fost dispuse de catre inspectorii de munca un
numar de 310 masuri privind respectarea legislatiei in domeniul securitatii si
sanatatii in munca, iar 42 agenti economici au fost sanctionati cu amenzi
contraventionale in valoare de 74.000 lei. Agenti
economici sanctionati cu amenda contraventionala: Deficiente frecvent constatate in
domeniul SSM: Ø
Neefectuarea
examenului privind aptitudinile psihoprofesionale ale
muncitorilor sau a examenului medical periodic; Ø
Nerespectarea
masurilor de electrosecuritate (ex.-lipsa buletinelor de verificare a instalatiilor de legare la pamant); Ø
Nu
sunt evaluate riscurile de accidentare la unele locuri de munca; Ø
Persoanele
cu atributii in domeniul securitatii
si sanatatii in munca nu au participat la cursuri de perfectionare; Ø
Nu
sunt asigurate materialele necesare informarii si educarii salariatilor in domeniul
SSM; Ø
Nu
sunt intocmite reguli proprii pentru aplicarea
normelor de securitate si sanatate in munca corespunzator conditiilor in care
se desfasoara activitatea; Ø
Nu
este intocmita lista interna de dotare cu EIP; Ø
Tablourile
electrice nu sunt asigurate cu incuietori speciale
sau lacate pentru prevenirea accesului persoanelor
neautorizate; Ø
Nedotarea
cu truse sanitare ; Ø
Nu
sunt intocmite planurile de prevenire si protectie pe santier ; Ø
Nu
sunt numiti coordonatorii de securitatea muncii pe santier . b)
Instruire pentru echipele de conducere si pentru
persoanele cu atributii in domeniul SSM in cadrul proiectului de twining
RO-04/IB/SO-01 « Implementarea legislatiei armonizate in domeniul
securitatii si sanatatii in munca in IMM-uri» In anul 2007 Inspectia Muncii,
Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt, deruleaza un proiect de twining
destinat imbunatatirii securitatii si sanatatii in munca in intreprinderile
mici si mijlocii RO-04/IB/SO-01 “Implementarea legislatiei armonizate in
domeniul securitatii si sanatatii in munca in IMM”. In cadrul acestui proiect in perioada
27 – 31 mai 2007, s-au desfasurat o serie de intalniri cu echipele de
conducere si persoanele cu
atributii in domeniul securitatii si sanatatii in munca din intreprinderile
mici si mijlocii care isi desfasoara activitatea in domeniul prelucrarii
lemnului. Prima intalnire s-a desfasurat la
data de 28.05.2007, a fost destinata instruirii echipelor de conducere si
persoanelor cu atributii in domeniul securitatii si sanatatii in munca din
intreprinderile mici si mijlocii care-si desfasoara activitatea in domeniul
prelucrarii lemnului. La intalnire au participat 30 persoane. Cu prilejul intalnirii s-au difuzat o
serie de materiale concepute si realizate in cadrul proiectului, pentru
sprijinirea IMM-urilor in activitatea de prevenire a accidentelor si
imbolnavirilor profesionale, pentru a informa si constientiza nu numai
angajatorii si angajatii dar si publicul larg asupra riscurilor pe care le
implica nerespectarea cerintelor minime de securitate si sanatate in munca. In data de 30.05.2007 a avut loc instruirea pentru echipa de
conducere, pentru persoanele cu atributii in domeniul SSM si lucratori din Centru
Pilot SC IMOB SRL, avand ca lector Dr. Johannes Pestal, expert in cadrul
proiectului . La instruire au participat 20 persoane. Urmatoarea etapa din cadrul
proiectului - ,, analiza modului in care Centrul Pilot a realizat si
implementat masurile in cadrul proiectului’’ se va derula in luna
septembrie 2007. c)
Intalnire cu directorii coordonatori ai scolilor
din Judetul Neamt In data de
08.05.2007 Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt, a participat la instruirea
directorilor coordonatori ai scolilor din judetul Neamt, instruire care s-a desfasurat
Cu acest prilej,
s-au prezentat aspecte legate de Codul Muncii, Legea nr. 319/2006, Decretul
92/1976 si Ord. 136/1976, precum si aplicatia Revisal - registrul evidenta salariatilor
in format electronic. d)
Curs de instruire pentru auditorii interni pentru
sisteme de management al securitatii si sanatatii ocupationale, organizat In perioada
21-25.05.2007 s-a organizat La aceasta instruire au participat
inspectori de munca din cadrul inspectoratelor de munca Bacau, Botosani,
Braila, Buzau, Constanta, Covasna, Galati, Harghita, Ialomita, Iasi, Neamt,
Olt, Suceava, Teleorman, Tulcea, Valcea, Vaslui si Vrancea.
Cu prilejul intalnirii s-au discutat o serie de probleme printre care mentionam: v Identificarea si evaluarea riscurilor ; v Gestionarea situatiilor de urgenta ; v Implementarea sistemelor de
management ; v Certificarea sistemelor de
management ; v Implementarea sistemelor de management intr-un sistem de management integrat ; v Sfaturi
generale cu privire la implementarea Sistemului de Management al Securitatii si
Sanatatii Ocupationale ; v Imbunatatirea
continua a functionarii Sistemului de Management al Securitatii si Sanatatii
Ocupationale . II.
ACTIVITATEA IN DOMENIUL SANATATII SI SECURITATII IN MUNCA In perioada 01.05 – 31.05.2007 au fost
realizate 207 vizite de
control si evaluare la unitati economice. Totodata cu ocazia controalelor s-au aplicat un numar de 66 sanctiuni contraventionale in valoare totala de 144.000 lei ,
dintre care 32 sunt avertismente contraventionale.
Analiza situatiei
accidentelor de munca In luna mai, la agentii
economici de pe raza judetului Neamt, s-au produs un numar de 8 accidente, din care 7 cu incapacitate temporara de
munca si 1 accident mortal inregistrat pe numele FERARU OVIDIU salariat III.
ACTIVITATEA
IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA 1. Evidenta angajatori, inregistrari, evidenta contracte individuale de munca La sfarsitul lunii mai 2007 In
aceasta perioada s-au inregistrat 2.819
contracte individuale de munca si 2.757 incetari de
activitate. 2. Control relatii de munca Actiunile intreprinse au avut ca obiectiv principal identificarea
angajatorilor care folosesc forta de munca fara forme legale si luarea masurilor care se impun pentru
a determina angajatorii sa respecte prevederile legale in domeniul relatiilor de munca. In luna mai au fost controlati
un numar de 293 agenti economici
la care isi desfasurau
activitatea un numar de 8.385 de salariati
din care 1.637 femei. Cu prilejul controalelor au fost aplicate un numar de 73 amenzi contraventionale
insumand 232.100 lei pentru incalcari
ale prevederilor Legii nr. 130 /1999 si Legii nr. 53/2003 (Codul muncii), si 51
avertismente contraventionale. De asemenea au
fost depistati
54 angajatori la care lucrau 128 persoane fara
forme legale din care 3 femei. IV. INFORMATII LEGISLATIVE - ACTE
NORMATIVE In
data de 17.05.2007, in M.Of. nr. Extrase
din actul normativ: Hotărârea
stabileşte cerinţele minime pentru supravegherea
sănătăţii lucrătorilor fata de riscurile pentru
securitate şi sănătate, pentru prevenirea imbolnavirii
lucrătorilor cu boli profesionale cauzate de agenţi nocivi chimici,
fizici, fizico-chimici sau biologici, caracteristici locului de munca, precum
şi a suprasolicitarii diferitelor organe sau
sisteme ale organismului în procesul de munca. Potrivit
prevederilor Legii securităţii şi
sănătăţii în munca nr. 319/2006, Ministerul
Sănătăţii Publice este autoritatea competenta în
domeniul medicinii muncii şi al supravegherii stării de
sănătate a lucrătorilor. Supravegherea
sănătăţii lucrătorilor reprezintă totalitatea
serviciilor medicale care asigura prevenirea, depistarea, dispensarizarea
bolilor profesionale şi a bolilor legate de profesie, precum şi
menţinerea sănătăţii şi a capacităţii
de munca a lucrătorilor, fiind asigurata de medici specealisti
de medicina muncii. Angajatorii din orice
domeniu de activitate, atât din sectorul public, cat şi din sectorul
privat, sunt obligaţi sa respecte reglementările în vigoare
privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor. Angajatorii sunt
obligaţi sa asigure fondurile şi condiţiile efectuării
tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea
sănătăţii lucrătorilor, aceştia nefiind
implicaţi în niciun fel în costurile
aferente supravegherii medicale profilactice specifice riscurilor profesionale. Serviciile
medicale profilactice prin care se asigura supravegherea
sănătăţii lucrătorilor sunt: examenul medical la
angajarea în munca, de adaptare, periodic, la reluarea
activităţii, promovarea sănătăţii la locul de
munca. Purtator de cuvant, .I.T.M. Neamt
12.06.2007 |