Informatii de presa
In
perioada 01.11.2007 - 30.11.2007 activitatea Inspectoratului Teritorial de
Munca Neamt, a avut ca obiectiv principal realizarea actiunilor
din Programul de actiuni al Inspectiei
Muncii pe anul 2007,
a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999 republicata si Legii nr.319/2006.
In
aceasta perioada, 21 inspectori de munca din cadrul Inspectoratului Teritorial
de Munca Neamt, au verificat 504 angajatori,
ocazie cu care s-au constatat 1.647 deficiente in domeniul relatiilor
de munca si al securitatii si sanatatii in munca si s-au dispus tot atatea
masuri pentru remedierea deficientelor constatate. Urmare controalelor
efectuate, au fost sanctionati 131 angajatori cu amenzi
contraventionale insumand 206.000 lei RON.
I.
Actiuni, activitati, evenimente deosebite
desfasurate.
a) CAMPANIA NAȚIONALA privind
verificarea respectării prevederilor legale referitoare la securitatea și
sănătatea în muncă în activitatea desfășurată în domeniul TRANSPORTULUI DE
PERSOANE SI MARFURI
Campania nationala in domeniul transportului de persoane si
marfuri se deruleaza in trimestrul IV 2007 (perioada 22.10.- 31.12.2007) si se
desfasoara dupa cum urmeaza:
·
se
efectueaza control la sediul a cel putin 30 de unitati ;
·
se
efectueaza cel putin doua controale/luna in trafic, impreuna cu organele de
control ale politiei rutiere din judet, in baza unui Protocol de Colaborare
semnat intre Inspectoratul Teritorial de Munca si Inspectoratul de Politie al
Judetului pentru perioada de desfasurare a campaniei ;
·
se
efectueaza control la sediu, cel putin doua unitati/luna, identificate ca
urmare a verificarilor in trafic efectuate de alte inspectorate teritoriale de
munca din tara.
Aceasta
campanie, spre deosebire de alte campanii desfasurate in anii trecuti, are un
specific aparte si anume :
·
se efectueaza controale in trafic,
impreuna cu organele de politie rutiera;
·
se face schimbul
lunar de informatii intre inspectoratele teritoriale de munca, permitandu-se astfel, in mod eficient si rapid, controlul la sediul angajatorului dintr-un judet, al carui sofer a fost verificat
pe traseu, de catre inspectorate teritoriale de munca din alt judet.
Rezultatele
campaniei privind activitatea SSM in luna noiembrie
Au fost verificati 21 angajatori care au ca obiect
principal de activitate transport rutier de marfa sau calatori, control efectuat
la sediul acestora si 20 unitati in trafic, impreuna cu organele de politie
rutiera .
Cu ocazia
controalelor au fost constatate 91 deficiente privind incalcarea Legii
nr.319/2006 si OUG nr. 37/2007 (88 neconformitati la unitatile controlate la
sediu si 3 neconformitati la unitatile controlate in traseu).
Au fost aplicate 2 sanctiuni contraventionale
in valoare de 7.500 lei.
Exemple de deficiente
frecvent constatate (cu specificarea articolului din actul normativ incalcat)
Ø nu
a fost intocmit Planul de prevenire si protectie (L319/2006, art. 13 b);
Ø
foile de parcurs nu au date privind starea tehnica (L319/2006, art. 13 e);
Ø
angajatorul nu a luat masuri pentru organizarea
activitatii de prevenire si protectie (L319/2006, art. 13 a);
Ø
membrii CSSM nu au absolvit cursuri de securitate
si sanatate in munca (L319/2006,
art. 18) ;
Ø
lipsa exercitiilor practice la instruirea
periodica (L319/2006,
art. 13 a);
Ø
lipsa instruirii conducatorului auto in domeniul
SSM (L319/2006, art.
20-1).
b) CAMPANIA NAȚIONALA privind
verificarea respectării prevederilor legale referitoare la securitatea și
sănătatea în muncă precum si indentificarea cazurilor de munca fara forme
legale în activitatea desfășurată în domeniul CONFECȚII
TEXTILE, PIELĂRIE ȘI ÎNCĂLȚĂMINTE
I. Obiectivul Campaniei
Ø
Verificarea respectării de către angajatorii din domeniul confecțiilor textile, pielărie și încălțăminte a prevederilor legale în ceea ce
privește: securitatea și sănătatea în
muncă, condițiile de muncă, respectiv relațiile de muncă precum și identificarea
angajatorilor care folosesc
lucrători fără forme legale de angajare;
Ø
Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii din domeniul confecțiilor textile, pielărie și încălțăminte
a prevederilor legale menționate;
Ø
Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește
necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor
de muncă, al condițiilor de
muncă, al securității și sănătății în
muncă;
Ø
Identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor și a tinerilor.
II.
Grupul țintă
1.
Unități
economice din industria textilă.
2.
Unități
economice din industria confecțiilor din textile, blană și piele, pielărie și
încălțăminte.
III.
Durata Campaniei
Campania s-a desfășurat pe parcursul a 4 zile, în
perioada 6 9 noiembrie 2007.
A. Rezultatele
campaniei privind relatiile de munca
Au fost verificati un numar de 101 de
agenti economici sau puncte de lucru ale acestora la care prestau activitate un
numar de 4.529 salariati din care 3.977 femei.
Cu ocazia
controalelor au fost constatate 272 deficiente privind incalcarea Legii
nr.53/2003, Legii nr.130/1999. Au fost aplicate 20 sanctiuni contraventionale,
in valoare totala de 14.100 lei.
Cu aceasta
ocazie, 7 angajatori care practicau munca fara forme legale, au fost
sanctionati pentru incalcarea art.276,alin.1,lit.e din Codul muncii cu amenzi
in valoare de 12.000 lei. Au fost depistate 8 persoane care lucrau fara forme legale. Pentru
incalcarea altor prevederi legale, au fost aplicate 13 sanctiuni
contraventionale in valoare de 2.100 lei .
Deficiente frecvent constatate in
domeniul relatiilor de munca:
Ø
Angajatorii nu respecta prevederile legale
referitoare la incheierea in forma scrisa a contractelor individuale de
munca ;
Ø
Nu sunt respectate prevederile legale privind
achitarea comisionului ;
Ø
Nu se respecta prevederile legale privind
depunerea in termen legal la
ITM Neamt a statelor de plata a salariilor insotite de actele
ce atesta plata lunara a contributiilor;
Ø
Nu se respecta prevederile legale referitoare la
depunerea declaratiilor lunare si inventar;
Ø
Nu se tine o evidenta clara a orelor de munca
prestate de salariati ( pontaje lipsa sau nereale);
Ø
Nu se respecta prevederile
legale privind negocierea contractului colectiv de munca ;
Ø
Nu se respecta prevederile art. 132-133 din Legea
nr. 53/2003 privind acordarea sporului pentru orele prestate in zilele de
repaos saptamanal.
B. Rezultatele campaniei in domeniul securitatii si sanatatii in munca
Au fost
verificati un numar de 62 agenti economici sau puncte de lucru ale acestora la
care prestau activitate un numar de 3.313 de salariati. Au fost constatate un
numar de 228 deficiente privind
incalcarea dispozitiilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr.
319/2006, a Normelor de aplicare aprobate prin H.G. 1425/2006, a H.G. 300/2006
privind santierele temporare si mobile precum si a altor acte normative
aplicabile.
Au fost dispuse de catre inspectorii de munca un
numar de 228 masuri privind respectarea legislatiei in domeniul securitatii si
sanatatii in munca, iar 7 agenti economici au fost sanctionati cu amenzi
contraventionale in valoare de 25.500 lei.
Deficiente frecvent constatate in
domeniul securitatii si sanatatii
in munca:
Ø
Lipsa buletinelor de verificare pentru centura de impamantare;
Ø
Lipsa supravegherii medicale a lucratorilor;
Ø
Neintocmiea fiselor
de post pentru lucratori;
Ø
Lipsa planului de protectie
si prevenire corespunzator conditiilor
de munca;
Ø
Lipsa instructiunilor
proprii pentru aplicarea reglementarilor de securitate;
Ø
Nerealizarea de catre
angajator a evaluarii riscurilor de accidentare.
c) ACTIUNE DE
CONTROL privind respectarea prevederilor de sănătate și securitate în
muncă în domeniile silvicultură și exploatare forestieră
I. Obiectivul Acțiunii
Ø
Identificarea angajatorilor din domeniile: silvicultură și exploatare forestieră, modul de respectare a prevederilor legale în ceea ce
privește sănătatea și securitatea în muncă, măsurile
necesare reducerii numărului de accidente mortale și cu invaliditate;
Ø
Cresterea gradului de constientizare al angajatorilor și al angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul
sănătății și securității în muncă.
II. Durata Acțiunii
Acțiunea s-a desfasurat in judetul Neamt pe parcursul unei
saptamini (19-23.11.2007).
Rezultatele
actiunii in domeniul securitatii si sanatatii in munca in luna noiembrie
Au fost
verificati un numar de 19 agenti economici sau puncte de lucru ale acestora la
care prestau activitate un numar de 3.395 de salariati. Au fost constatate un
numar de 99 deficiente privind
incalcarea dispozitiilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr.
319/2006, a Normelor de aplicare aprobate prin H.G. 1425/2006, a H.G. 300/2006
privind santierele temporare si mobile precum si a altor acte normative
aplicabile.
Au fost dispuse de catre inspectorii de munca un
numar de 99 masuri privind respectarea legislatiei in domeniul securitatii si
sanatatii in munca, iar 6 agenti economici au fost sanctionati cu amenzi
contraventionale in valoare de 32.000 lei.
Deficiente frecvent constatate in
domeniul securitatii si sanatatii
in munca:
Ø
Fisele de instruire individuala nu erau insotite de copii ale fiselor de aptitudini;
Ø
Rezultatul instruirii lucratorilor
in domeniul securitatii si sanatatii
in munca nu au fost consemnate in fisa de instruire individuala, dupa efectuarea instructajului introductiv general;
Ø
Lucratorii nu
purtau in timpul desfasurarii activitatii
echipamentul individual de protectie din dotare, care
se afla la vagonul dormitor;
Ø
Lipsa Scara de urcare/coborire
in vagonul-dormitor;
Ø
Nu au fost efectuate evaluari
ale riscurilor de accidentare si/sau imbolnavire
profesionala, corespunzator conditiilor
concrete de desfasurare a activitatii;
Ø
Nu au fost intocmite instructiuni proprii de securitate a muncii adaptate conditiilor concrete de desfasurare
a activitatii, la instructajele efectuate pe linia securitatii si sanatatii in munca
a personalului lucrator fiind utilizate in continuare
si nominalizate in fisele individuale Normele specifice de securitate a muncii
in activitatea de exploatari si transporturi
forestiere nr. 114/2003;
Ø
Depozitul de carburanti
amplasat in rampa primara a parchetului nu era semnalizat corespunzator
prezentei substantelor si materialelor combustibile;
Ø
Unele TAF-uri aveau
stopurile lipsa sau sparte si cirligele de la
cablurile troliului innodate;
Ø
Conducatorul auto de
pe autotractorul dotat cu brat hidraulic pentru incarcarea materialului lemnos, nu era autorizat pentru
deservirea acestui echipament de munca;
Ø
Planul de prevenire și protecție, compus din măsuri
tehnice, sanitare, organizatorice și de altă natură, nu este bazat pe evaluarea
riscurilor;
Ø
Privind intretinerea
drumurilor auto forestiere:
-
Unele
drumuri auto forestiere nu au inca tarusii batuti si argelele puse
acolo unde exista posibilitatea parasiri
carosabilului de catre mijloacele de transport (DAF
CICHIVA si DAF TARCUTA);
-
Pe
carosabilul acoperit cu gheata al unor drumuri nu s-a administrat antiderapant
(DAF TARCUTA);
-
Unele curbele
periculoase si locurile inguste nu erau semnalizate
(DAF CICHIVA SI DAF TARCUTA).
Ø
Nu erau semnalizate unele platforme primare,
drumurile de tractor si interzicerea accesului persoanelor in parchetele de exploatare in lucru.
d) Participari in cadrul unor proiecte nationale - Proiectul
de Infratire Institutionala Implementarea legislatiei armonizate in domeniul securitatii si
sanatatii in munca in intreprinderile mici si mijlocii (Phare
RO/04/IB/SO/01)
In
perioada 26-27.11.2007 inspectoratul
a participat la conferinta finala de analiza in cadrul acestui proiect organizata la Bucuresti,
prilej cu care au fost prezentate rezultatele obtinute si experienta
acumulata.
Experienta acumulata la Piatra Neamt, in centrul pilot,
va fi impartasita in continuare unitatilor
cu activitate in industria lemnului.
Pentru
rezultatele foarte bune obtinute in cadrul
proiectului inspectoratul a primit un premiu special materializat intr-o cupa.
II. ACTIVITATEA IN DOMENIUL SANATATII SI
SECURITATII IN MUNCA
In luna noiembrie au fost realizate 216 vizite de
control si evaluare la unitati economice.
Totodata cu ocazia controalelor s-au aplicat un numar de 26 sanctiuni contraventionale in valoare totala de 111.000 lei .
2.
Analiza situatiei accidentelor de munca
In luna noiembrie, la agentii
economici de pe raza judetului Neamt s-au produs un numar de 9 accidente cu capacitate temporara de munca iar 2
accidente cu incapacitate temporara de munca s-au incheiat
cu invaliditate.
III.
ACTIVITATEA
IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA
1. Evidenta angajatori, inregistrari,
evidenta contracte individuale de munca
La sfarsitul lunii noiembrie 2007 la Inspectoratul Teritorial
de Munca Neamt erau inregistrati
un numar de 8.171 agenti economici cu capital privat activi.
In aceasta
perioada s-au inregistrat 2.973 contracte individuale de munca si 2.683 incetari de
activitate.
2. Control relatii
de munca
Actiunile intreprinse au avut ca obiectiv principal identificarea angajatorilor care folosesc forta de munca fara forme legale si luarea masurilor care se impun pentru a determina angajatorii sa respecte prevederile
legale in domeniul relatiilor de munca.
In luna noiembrie au fost controlati
un numar de 288 agenti
economici la care isi desfasurau
activitatea un numar de 15.740 de salariati,
din care 6.659 femei. Cu prilejul controalelor au fost aplicate un numar de 27 amenzi contraventionale
insumand 95.000 lei pentru incalcari ale
prevederilor Legii nr. 130/1999 si Legii nr. 53/2003 (Codul muncii), si 78
avertismente contraventionale.
De asemenea au fost
depistati 18 angajatori
la care lucrau 47 persoane fara forme legale, din care 15 femei.
AUTORIZATIA PENTRU DESFASURAREA DE
ACTIVITATI CU MATERII EXPLOZIVE
Se acorda
in baza art. 8 (pentru utilizare) si art.9 (pentru depozite) din Legea 126/1995
privind regimul materiilor explozive cu modificarile
si completarile ulterioare, care prevad:
ART.
8
Pentru a putea
prepara materii explozive persoanele juridice care, prin actul constitutiv al
societății, au ca obiect de activitate astfel de operațiuni sunt obligate sa
obțină în prealabil autorizația din partea inspectoratului teritorial de munca
și de la Direcția
Generală de Poliție a Municipiului București sau
inspectoratul județean de poliție pe raza cărora își desfășoară activitatea.
Obligația de a
obține în prealabil autorizația revine și persoanelor juridice și fizice care
dețin, folosesc sau comercializează materii explozive, cu excepția unităților
și formatiunilor Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Administrației
și Internelor, Serviciului de Protecție și Paza și Serviciului Roman de
Informații.
Persoanele care
produc, dețin, transfera sau comercializează obiecte artizanale și de
distractie pe baza de amestecuri pirotehnice, precum și persoanele care
folosesc obiecte pirotehnice pentru scopuri tehnice au obligația de a obține
autorizația din partea inspectoratului teritorial de munca și de la Direcția Generală
de Poliție a Municipiului București sau inspectoratul județean de poliție pe
raza cărora își desfășoară activitatea, după caz.
Autorizarea se obține numai la solicitarea celui interesat și pe o
durata determinata, cu posibilitate de prelungire.
Îndeplinirea
activităților prevăzute în autorizație prin intermediari neautorizati este interzisă.
ART. 9
Materiile
explozive pot fi depozitate numai în spații special construite și amenajate pe
baza documentațiilor tehnice avizate de inspectoratele teritoriale de munca.
Depozitele de
materii explozive construite și amenajate în condițiile alin. 1 pot funcționa
numai după obținerea prealabilă a autorizației, emisă în comun de către
inspectoratul teritorial de munca și Direcția Generală de Poliție a
Municipiului București sau inspectoratul județean de poliție, după caz.
Se interzice
autorizarea producerii, preparării, experimentarii, deținerii sau depozitarii
materiilor explozive în clădiri cu locuințe.
În autorizația
de funcționare a oricărui depozit se stabilește capacitatea maxima de
depozitare în echivalent trotil.
Depozitarea
materiilor explozive în depozitele de stoc și la unitățile care au ca obiect de
activitate producerea/procesarea de materii explozive se face numai în spații
proiectate, construite și amenajate pe baza documentațiilor tehnice.
Inspectoratele
teritoriale de munca pot aviza depășirea temporară a capacităților de
depozitare autorizate cu maximum 25%, pentru o perioada de cel mult 3 luni.
Conducerile persoanelor juridice care au ca
obiect de activitate producerea/procesarea de materii explozive pot aviza
depășirea capacităților de depozitare uzinale și de stoc cu maximum 25%, pentru
o perioada de cel mult 3 luni.
AVIZAREA
SPATIILOR IN CARE SE VOR PASTRA OBIECTE PIROTEHNICE
Se acorda in baza art. 29^3 Legea 126/1995 privind regimul
materiilor explozive cu modificarile si completarile ulterioare:
"Art. 29^3. - Vânzarea obiectelor artizanale și de
distractie fabricate sau confectionate pe baza de amestecuri pirotehnice se
face numai de către persoanele juridice autorizate în acest sens și numai în
locurile autorizate în condițiile legii.
Spațiile de
comercializare a obiectelor artizanale și de distractie fabricate sau
confectionate pe baza de amestecuri pirotehnice vor fi construite și amenajate
pe baza documentațiilor tehnice avizate de inspectoratele teritoriale de munca,
în afară imobilelor de locuit, și pot funcționa numai după obținerea prealabilă
a autorizației emise în comun de către inspectoratul teritorial de munca și
inspectoratul județean de poliție, respectiv Direcția Generală de Poliție a
Municipiului București.
În cadrul
spațiilor de comercializare a obiectelor artizanale și de distractie fabricate
sau confectionate pe baza de amestecuri pirotehnice, inspectoratul teritorial
de munca va aviza cantitatea care poate fi depozitata în vederea
comercializării."
"Art.
29^4. - Se interzice persoanelor juridice comercializarea către persoanele
fizice a obiectelor artizanale și de distractie pe baza de amestecuri
pirotehnice din clasele II-IV, T.1, T.2, precum și a artificiilor din categoria
«obiecte zburătoare luminoase» și a pocnitorilor din clasa I. Persoanele
juridice autorizate în condițiile legii pot folosi aceste obiecte artizanale și
de distractie pe baza de amestecuri pirotehnice numai în interes propriu și numai
în locurile autorizate.
Se interzice
persoanelor fizice confecționarea, deținerea, comercializarea, importul,
folosirea sau orice alta operațiune cu obiecte artizanale și de distractie pe
baza de amestecuri pirotehnice din clasele II-IV, T.1, T.2, precum și a
artificiilor din categoria «obiecte zburătoare luminoase» și a pocnitorilor din
clasa I."
ART. 29^5
Persoanele juridice autorizate pot folosi
obiecte artizanale de distractie pe baza de amestecuri pirotehnice numai în
locuri deschise, cu luarea tuturor măsurilor tehnice de protejare a persoanelor
asistente. Stabilirea locului, a perioadei de desfășurare și a măsurilor de
ordine publica revine autorităților administrației publice locale.
Se interzice folosirea obiectelor
artizanale de distractie pe baza de amestecuri pirotehnice în următoarele
situații:
a) între orele 24,00 și 6,00, cu excepția perioadelor autorizate, precum și a evenimentelor de interes local, național sau internațional, în baza aprobării
autorităților locale;
b) la o distanta mai mica de 50
m de contructiile de locuințe cu pana la 4 niveluri și la mai puțin de 100 m fata
de cele cu peste 4 niveluri;
c) la o distanta mai mica de 500 m de instalațiile
electrice de inalta tensiune, de locurile de depozitare și livrare
a combustibililor lichizi sau solizi, de instalațiile de gaze;
d) la o distanta mai mica decât cea prevăzută
de reglementările în vigoare pentru obiectivele chimice și petrochimice ori pentru alte
obiective care prezintă pericol de incendiu sau explozie;
e) în
locurile în care exista riscul producerii
de alunecări de teren, avalanse sau caderi
de pietre;
f) pe
drumurile publice deschise circulației rutiere, pe aleile
pietonale și în spații deschise
cu aglomerari de persoane.
g)
la o distanta mai mica de 500
m de păduri.
Pentru organizarea de jocuri de artificii
cu obiecte pirotehnice din clasele III și IV, precum și T.1 și T.2, sunt
necesare acordul primăriei și al unității de pompieri, precum și avizul
inspectoratului județean de poliție, respectiv al Direcției Generale de Poliție
a Municipiului București, pe a carei raza se executa jocuri de artificii.
Sanctiuni
Art.31, alin.2^1
"Confecționarea, deținerea, comercializarea, importul, folosirea
sau orice alta operațiune cu obiecte artizanale și de distractie pe baza de
amestecuri pirotehnice din clasele II-IV, T.1, T.2, precum și a artificiilor
din categoria «obiecte zburătoare luminoase» și a pocnitorilor din clasa I,
efectuate fără drept, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de
la 3 luni la un an."
Art. 32
Constituie contravenții următoarele fapte
și se sancționează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 alin.
2, art. 14, 19, 21, 23, art. 24 alin. 1 și 2, art. 25, 27 și art. 28 alin. 1, 2 și 4, cu amenda
de la 1.000 lei la 2.500 lei (RON);
b) nerespectarea prevederilor art. 8, art. 10 alin. 3, art. 11, 12, 13, 20, 29 și 30, cu amenda de la 2.000
lei la 5.000 lei (RON);
c) nerespectarea prevederilor art. 29^2 și
29^5, cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 3, 4, 5, 7, 9, 15, 16,
17, 18, 22, art. 24 alin.
3, art. 26 alin. 1 și art. 29^1, cu amenda
de la 5.000 lei la 7.500 lei (RON).
Sancțiunile contravenționale cu amenda pot fi aplicate și
persoanelor juridice.
Purtator de cuvant, .I.T.M. Neamt
11.12.2007