Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility I.T.M. Neamt Activitate ITM - august 2025
 
Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt

Articole și noutăți

Activitate ITM - august 2025

În perioada 01.08-31.08.2025, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2025, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA AUGUST:

În luna august, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 164 acţiuni de control, din care 109 în domeniul relaţiilor de muncă şi 55 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca  urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 245 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 53 angajatori si 11 de persoane fizice au fost sancţionaţi cu 88 sancţiuni contravenţionale, din care 43 amenzi în cuantum de 627.400 lei şi 45  avertismente contravenţionale.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna august au fost realizate 55 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 46 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 31 angajatori au fost sancţionaţi cu 36 sancţiuni contravenţionale, din care 19 amenzi în cuantum de 78.500 lei şi 17 avertismente contravenţionale.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 17 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la accidentele rutiere şi utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă. Dintre evenimentele comunicate, unul a fost mortal. Toate  evenimentele  comunicate sunt în curs de cercetare.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna august, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 109 controale, au dispus 199 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 52 de sancţiuni contravenţionale, din care 24 de amenzi în cuantum de 548.900 lei şi 28 avertismente contravenţionale.

La 11 angajatori au fost identificate 28 persoane care prestau muncă fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, au fost depistate la muncă în perioada în care contractul individual de muncă era suspendat sau au fost depistate la muncă în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractului individual de muncă cu timp parţial. Angajatorii au fost sancţionaţi contravenţional cu 11 amenzi contravenţionale, în cuantum de 520.000 lei. De asemenea au fost aplicate 11 avertismente contravenţionale şi persoanelor fizice depistate la muncă fără a avea forme legale de angajare.

Domeniile de activitate unde au fost identificate cazuri de muncă nedeclarată sunt: construcţii, baruri,  facilităţi de cazare, activităţi ale căminelor de bătrâni şi curierat.

În luna august, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 24 de contracte colective de muncă şi un act adiţional la contractul colectiv de muncă.

 

ÎN ATENŢIA ANGAJATORILOR

La data de 30 septembrie 2025 se împlineşte termenul limită până la care angajatorii trebuie să se înregistreze în REGES–ONLINE şi, totodată, să completeze toate elementele contractelor individuale de muncă active la data accesării Registrului, care nu se regăsesc în sistemul informatic REVISAL.

Începând cu data de 1 octombrie 2025, aplicaţia REVISAL nu va mai fi disponibilă.

Nerespectarea obligaţiei privind înregistrarea în REGES–ONLINE, până la data de 30 septembrie 2025, se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei, iar necompletarea tuturor elementelor contractelor individuale de muncă active de la data înrolării în noul sistem, care nu se regăsesc în REVISAL, până la data de 30 septembrie 2025, se sancţionează  cu amendă de  la 5.000 lei la 10.000 lei.

 

 

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA AUGUST:

I. Acţiunea nr. 10 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania privind verificarea modului de respectare de către angajatori a prevederilor OG                         nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările şi completările ulterioare

În perioada 28.07.–01.08.2025 s-a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea modului în care angajatorii cetăţenilor străini respectă prevederile legale din domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi prevederile O.G.                nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.

Obiectivele acţiunilor de control au fost : identificarea şi combaterea muncii nedeclarate, verificarea modului în care angajatorii români primesc la muncă pe teritoriul României cetăţeni străini, verificarea respectării prevederilor privind timpul de muncă şi de odihnă, eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii, creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor români privind necesitatea respectării prevederilor legale în ceea ce priveşte angajarea străinilor, dar şi necesitatea informării salariaţilor cu privire la drepturile  şi obligaţiile pe care la au la locul de muncă, diminuarea consecinţelor economice şi sociale  negative care derivă din nerespectarea regimului străinilor pe teritoriul României, eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate, asigurarea de condiţii de muncă sigure şi sănătoase pentru lucrătorii cetăţeni străini, adaptarea instruirii SSM la nivelul de înţelegere a lucrătorilor străini, utilizarea echipamentelor de protecţie puse la dispoziţie de angajatori, evaluarea riscurilor profesionale la care sunt supuşi cetăţenii străini.

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au  efectuat 15 controale, dintre care 2 împreună cu lucrători din cadrul IGI Neamţ.

Inspectorii de muncă au dispus sistarea activităţii la 2 locuri de muncă şi au fost oprite din funcţionare 2 echipamente de muncă.

La 2 angajatori au fost identificate 2 persoane (cetăţeni români) care prestau activitate fără a avea încheiate contracte individuale de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii.

Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă,  inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 15 sancţiuni contravenţionale din care 10 amenzi în cuantum de 68.500 lei şi 5 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 29 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:

- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;

- nerespectarea obligaţiei de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;

- transmiterea de date eronate sau incomplete în registrul general de evidenţă a salariaţilor ;

- neadoptarea de soluţii conform prevederilor legale în vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă, prin a căror aplicare să fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare şi de îmbolnăvire profesională a lucrătorilor (benzile transportoare din hala de piroliză nu erau dotate cu sistem de oprire de urgenţă în caz de pericol);

 - organele de transmisie ale mişcării (curele, lanţuri) nu aveau montate apărători de protecţie a elementelor mobile;

- tablourile electrice nu erau asigurate/încuiate pentru a preveni accesul persoanelor neautorizate;

- pardoselile locurilor de muncă din interiorul şi din exteriorul halei, prezentau goluri periculoase nefiind protejate şi/sau semnalizate corespunzător;

- căile de acces ce conduc spre ieşirile propriu-zise şi de urgenţă, nu erau semnalizate corespunzător şi păstrate libere;

- angajatorul nu a asigurat şi organizat un control intern corespunzător privind coordonarea şi supravegherea eficientă din partea conducătorului direct al locului de muncă, astfel încât să se asigure realizarea corectă a sarcinilor de muncă;

 - lucrătorii nu purtau la punctul de lucru, echipamentul individual de protecţie (mască respiratorie, cască de protecţie, vestă reflectorizantă);

- neasigurarea   exploatării fără pericole a instalaţiilor mecanice de ridicat;

- neasigurarea   echipamentelor de muncă fără pericol pentru lucrători.

II. Acţiunea nr. 2 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania Naţională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, precum şi prevederile legale privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă de către angajatorii care desfăşoară activităţi din domeniile: „construcţii clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil”  cod CAEN 42 şi „lucrări speciale de construcţii” cod CAEN 43

În  perioada 12-18 august 2025 s-a desfăşurat Campania Naţională pentru identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind securitatea şi sãnãtatea în muncã de cãtre angajatorii care desfãşoarã activitãţi din domeniile: „ construcţii clădiri" - cod CAEN 41, „ lucrări de geniu civil" - cod CAEN 42 şi „lucrări speciale de construcţii" - cod CAEN 43, acţiune care face parte din Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2025 şi din  programul Propriu de Acţiuni al Inspectoratului Teritorial de Muncã Neamţ pentru anul 2025.

Obiectivele acţiunilor de control au fost: identificarea şi verificarea agenţilor economici care activeazã în domeniile: „construcţii clădiri"-cod CAEN 41, „ lucrări de geniu civil"-cod CAEN 42 şi „lucrări speciale de construcţii"-cod CAEN 43, privind respectarea prevederilor legale în vigoare,eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii şi creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi  sănătăţii în muncă.

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au  efectuat 15 de controale.

La 5 angajatori au fost identificate 10 persoane care prestau muncă nedeclarată, din care 7 persoane prestau activitate fără a avea încheiate contracte individuale de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii şi 3 persoane prestau activitate în perioada în care aceştia aveau contractul individual de muncă suspendat.

Inspectorii de muncă au dispus sistarea activităţii la un loc de muncă.

Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă,  inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 13 amenzi în cuantum de 205.300 lei. Au fost dispuse 21 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:

- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua  anterioară începerii activităţii sau în perioada în care acesta are contractul individual de muncă suspendat;

- nerespectarea obligaţiei de a ţine la locul de muncã evidenţa orelor de muncã prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;

- nerespectarea obligaţiei de a lua măsuri pentru purtarea echipamentului individual de protecţie de cãtre lucrători;

- nerespectarea obligaţiei  de a asigura echipamente de muncă fără pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor (schele neconforme, echipamente de ridicat neconforme);

- nerespectarea obligaţiei de a asigura o instruire corespunzătoare în domeniul SSM pentru lucrători;

- nerespectarea obligaţiei de a asigura  semnalizarea şi îngrădirea corespunzătoare a zonelor cu pericol de cădere în gol a lucrătorilor.

III. Acţiunea nr. 7 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii.

În luna august, au fost verificate 6 societăţi şi un număr de 27 produse. Pentru neconformităţile constatate a fost dispusă o măsură de remediere şi a fost aplicat un avertisment contravenţional.

IV. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă

În data de 21 august 2025, în sala “Mihail Sadoveanu” a Palatului Administrativ a fost organizată o reuniune de lucru a Comisiei de Dialog Social a Judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care inspectorul şef al ITM Neamţ a prezentat un material informativ cu tema: ”Iniţierea contractelor colective de muncă în lumina noilor reglementări ale Legii nr. 367/2022 privind dialogul social”.

Tot în data de 21 august 2025, în sala “Ion Creangă” a Palatului Administrativ a fost organizată o şedinţă a Colegiului Prefectural al Judeţului Neamţ. Această întâlnire a reunit reprezentanţi ai serviciilor publice deconcentrate şi ai principalelor instituţii cu rol administrativ în judeţ, într-un cadru dedicat analizei activităţilor curente şi identificării soluţiilor de optimizare.

 C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA AUGUST:

  • Ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr. 522/1.026/2025 pentru completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr. 15/2018/1.311/2017;
  • Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.225 din 31 iulie 2025 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare – Forexebug.

   Inspector şef ITM Neamţ,

 

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord