În perioada 01.12-31.12.2023, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2023, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.
A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA DECEMBRIE:
În luna decembrie 2023, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate un număr de 184 acţiuni de control, din care 107 în domeniul relaţiilor de muncă şi 77 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Urmare finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 125 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 59 angajatori au fost sancţionaţi cu 69 sancţiuni contravenţionale, din care 62 avertismente contravenţionale şi 7 amenzi în cuantum de 42.800 lei.
A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ
În luna decembrie 2023, au fost realizate un număr de 77 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 45 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 32 angajatori au fost sancţionaţi cu 39 sancţiuni contravenţionale, din care 34 avertismente contravenţionale şi 5 amenzi în cuantum de 22.500 lei.
Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:
La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 16 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă şi accidentele de circulaţie. Dintre evenimentele comunicate, unul a fost mortal.
A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
În luna decembrie 2023, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 107 controale, au dispus 89 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 30 sancţiuni contravenţionale, din care 2 amenzi în cuantum de 20.300 lei şi 28 avertismente contravenţionale.
La un angajator cu obiect de activitate plasare forţă de muncă în străinătate a fost identificată o persoană care presta activitate în perioada în care acesta avea contractul individual de muncă suspendat .
În luna decembrie 2023, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instiţuţia noastră 21 contracte colective de muncă și un act adițional la contractul colectiv de muncă.
B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA DECEMBRIE:
I. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2023, coordonat de către Comisia Europeană
În luna decembrie 2023 au fost verificaţi şase agenţi economici şi un număr de 26 produse. A fost dispusă o măsură de remediere şi a fost aplicat un avertisment contravenţional.
II. Campania Națională privind verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul relațiilor de muncă și în domeniul securității și sănătății în muncă la centrele rezidențiale de servicii sociale
În perioada 27.10-15.12.2023, s-a desfăşurat Campania națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la centrele rezidenţiale de servicii sociale care desfășoară următoarele activităţi:
- Centre rezidenţiale medico-sociale – cod CAEN 8710 CRMS-I;
- Centre rezidenţiale de îngrijiri paliative – cod CAEN 8710 CRMS -II;
- Cămine pentru persoane vârstnice – cod CAEN 8730 CR-V-I;
- Centre de tip respiro/Centre de criză – cod CAEN 8730 CR-V-II.
- Locuinţe protejate – cod CAEN 8730 CR-V-III;
- Centre de îngrijire şi asistenţă - cod CAEN 8790 CR-D-I;
- Centre de abilitare şi reabilitare - cod CAEN 8790 CR-D-II;
- Centre pentru viaţă independentă - cod CAEN 8790 CR-D-IV.
Obiectivele campaniei au fost:
- identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează relaţiile de muncă şi securitatea și sănătatea în muncă și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea acestora să se conformeze dispozițiilor legale;
- eliminarea neconformităţilor constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea neconformităţilor;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de
 muncă și securităţii şi sănătăţii în muncă;
Au fost verificaţi 24 angajatori. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost aplicate un număr de 23 sancţiuni contravenţionale, din care 5 amenzi în cuantum de 29.800 lei şi 18 avertismente contravenţionale.
Deficienţele constatate în acţiunile de control au fost următoarele:
- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la acordarea repausului săptămânal de 48 ore consecutive;
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la acordarea repausului de 24 de ore după un program de 12 ore lucrate;
- angajatorul nu respecta obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
- angajatorul nu a precizat în contractele individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru;
- angajatorul nu a instruit corespunzător lucrătorii din punct de vedere a securităţii şi sănătăţii în muncă;
- angajatorul nu a prezentat buletine de verificare pentru instalația electrică;
- angajatorul nu a asigurat controlul medical periodic al lucrătorilor;
- angajatorul nu a asigurat măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor.
III. Acţiunea nr. 16 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Acțiunea de control vizând modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă pentru asigurarea protecției lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți chimici periculoși la locul de muncă
Pe parcursul trimestrului IV 2023, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a desfăşurat Acţiunea de control vizând modul de respectare a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă pentru asigurarea protecţiei lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi chimici periculoşi la locul de muncă.
Obiectivele acestei acţiuni au fost:
- deţinerea de către toţi angajatorii a Fişelor cu date de securitate actualizate pentru toţi agenţii chimici periculoşi prezenţi la locurile de muncă şi punerea acestora la dispoziţia lucrătorilor;
- asigurarea purtării de către toţi lucrătorii expuşi la agenţi chimici periculoşi a echipamentelor individuale de protecţie adecvate;
- monitorizarea punerii în aplicare a prevederilor legale europene privind asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor expuşi la agenţi chimici periculoşi;
- centralizarea datelor în vederea elaborării rapoartelor naţionale privind punerea în aplicare a directivelor/regulamentelor europene specifice.
Au fost verificaţi 8 angajatori. Inspectorii de muncă au constatat 12 deficienţe pentru care au dispus măsuri de remediere şi au aplicat 12 avertismente contravenţionale.
Deficienţele constatate în acţiunile de control au fost următoarele:
- angajatorul nu a depus lista cu substanțele chimice periculoase la ITM Neamț;
- angajatorul nu a facut dovada efectuării controlului medical periodic pentru lucrători;
- angajatorul nu a facut dovada accesului lucrătorilor la fișele cu date de securitate;
- angajatorul nu a luat măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor;
- angajatorul nu a întocmit instrucțiunea privind sănătatea și securitatea în muncă pe baza fișelor tehnice de securitate ale substanțelor chimice.
IV. Acţiunea nr. 9 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania naţională pentru verificarea respectării prevederilor legale cu privire la condiţiile de funcţionare şi procedura de înregistrare a persoanelor juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României ca agenţi de plasare forţă de muncă în străinătate
În perioada 12-15 decembrie 2023, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a desfăşurat Campania naţională pentru verificarea respectării prevederilor legale cu privire la condiţiile de funcţionare şi procedura de înregistrare a persoanelor juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României ca agenţi de plasare forţă de muncă în străinătate.
Obiectivele campaniei au fost:
-Identificarea cazurilor de nerespectare a condițiilor de funcționare și a procedurii de înregistrare, de către persoanele juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României ca agenţi de plasare forţă de muncă în străinătate;
-Identificarea cazurilor de plasare forţă de muncă efectuată fără respectarea condiției de a se constitui ca agent de plasare forţă de muncă în străinătate și de a se înregistra la inspectoratul teritorial de muncă;
-Conştientizarea agenţilor de plasare a forţei de muncă în străinătate faţă de obligativitatea respectării prevederilor legale în domeniul de referinţă;
-Diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către agenţii de plasare forţă de muncă în străinătate a prevederilor legale în domeniu;
Au fost verificaţi 6 angajatori cu obiect de activitate principal 7830 – servicii de furnizare și management al forței de muncă şi 3 agenţi de plasare forţă de muncă în străinătate.
Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost aplicate un număr de 2 sancţiuni contravenţionale, din care o amendă în cuantum de 20.000 lei şi un avertisment contravenţional.
Cu ocazia controalelor au fost constatate două deficienţe pentru care au fost dispuse măsuri de remediere.
Deficienţele constatate la control au fost următoarele:
- primirea la muncă a unei persoane în perioada în care aceasta avea contractul individual de muncă suspendat;
-nerespectarea dispozițiilor privind transmiterea datelor în REVISAL ( erori de transmitere).
V. Acţiunea nr. 12 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Acţiune de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale la comercializarea articolelor pirotehnice
În perioada decembrie 2023-ianuarie 2024 s-a desfăşurat Acţiunea de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale la comercializarea articolelor pirotehnice.
Obiectivul acţiunilor de control a fost identificarea şi verificarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de deţinere, transport, manipulare, depozitare şi comercializare a articolelor pirotehnice privind respectarea prevederilor legale în vigoare.
Inspectorii de muncă au verificat dacă deţinătorii de articole pirotehnice respectă condiţiile pentru a desfăşura aceste activităţi, mişcarea articolelor pirotehnice, respectiv dacă intrarea şi ieşirea acestora se face în baza documentelor prevăzute de lege, depozitarea acestora este conformă, dacă nu sunt depăşite cantităţile aprobate pentru a fi depozitate, articolele sunt etichetate conform legii şi au aplicate instrucţiuni de utilizare în limba română.
Au fost controlaţi 24 agenţi economici, 6 dintre aceştia fiind sancţionaţi cu avertismente contravenţionale.
VI. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă
În luna decembrie 2023, un număr de 142 angajatori au fost informaţi în timpul acţiunilor de control, cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În această lună au fost transmise prin e-mail un număr de 180 informări cu privire la legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
VII. Informare privind salariul de bază pentru angajații cu o vechime mai mare de 2 ani
Începând cu data de 1 ianuarie 2024, angajatorii au obligația de a majora salariile angajaților plătiți cu salariul minim mai mult de 24 de luni, atât pentru contractele cu norma întreagă, cât și pentru cele cu timp parțial.
Conform datelor la zi, extrase din REVISAL, de această prevedere legală vor beneficia 406.293 de salariați la nivel național.
Obligația introdusă în Codul Muncii în anul 2021, odată cu intrarea în vigoare a O.U.G. nr.142/2021, prevede că:
” (2^1) Începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit în condiţiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta va fi plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(2^2) Prevederile alin. (2^1) se aplică şi pentru salariatul plătit cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care are deja încheiat un contract individual de muncă, perioada de maxim 24 de luni fiind calculată începând cu data de 1 ianuarie 2022”.
Precizăm că perioada de 24 de luni se calculează începând cu 1 ianuarie 2022. Astfel, tuturor salariaților angajați cu salariul minim pe economie, anterior anului 2022, trebuie să li se mărească salariul de bază începând cu 01.01.2024. Pentru salariații angajați după data de 1 ianuarie 2022 inclusiv, se vor calcula individual 24 de luni de la data angajării, urmând ca aceea să fie data de la care trebuie majorat salariul.
Majorarea nivelului salariului de bază se va negocia cu fiecare salariat care îndeplinește condiția de vechime, iar rezultatul se va concretiza prin încheierea unui act adițional, semnat de ambele părți, având în vedere că un contract individual de muncă poate fi modificat doar în baza prevederilor legale sau prin acordul părţilor.
Pentru ducerea la îndeplinire a acestor prevederi legale, angajatorii vor avea în vedere nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit prin act normativ.
IMPORTANT: Modificarea salariului de bază se înregistrează și se transmite în registrul general de evidență a salariaților în termen de 20 de zile lucrătoare de la data producerii modificării, conform prevederilor H.G. nr.905/2017.
C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA DECEMBRIE:
- Legea nr. 358 din 28 noiembrie 2023 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 42/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social şi a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii;
- Legea nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii;
- Contractul Colectiv de Muncă nr. 1.822 din 7 noiembrie 2023 la Nivel de Grup de Unităţi din Sectorul de Activitate "Învăţământ Superior", înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S.
- Ordinul comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice, preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate și preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate";
- Ordinul Preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice nr. 865 din 29 noiembrie 2023 privind reglementarea modalităţilor de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 şi a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum şi a existenţei beneficiarilor nerezidenţi
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 111 din 8 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 115 din 14 decembrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 117 din 14 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
- Ordinul ministrului finanţelor nr. 5.380 din 12 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005
- Ordinul ministrului finanţelor nr. 5.389 din 15 decembrie 2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2023
- Legea nr. 408 din 18 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea <LLNK 12013 335 12 221 0 18>Legii nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţământ superior
- Hotărârea Guvernului nr. 1.307 din 21 decembrie 2023 privind stabilirea zilelor lucrătoare pentru care se acordă zile libere, zile care precedă şi/sau care succedă zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează, pentru anul 2024
- Ordinul ministrului finanţelor nr. 5.389 din 15 decembrie 2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2023
- Ordinul ministrului finanţelor nr. 5.435 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea Normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2023, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 5.389/2023, şi aprobarea unor reguli bugetare
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. nr. 121 din 21 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru modificarea art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
