Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility I.T.M. Neamt Activitate ITM - decembrie 2024
 
Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt

Articole și noutăți

Activitate ITM - decembrie 2024

În perioada 01.12-31.12.2024, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2024, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA  DECEMBRIE:

În luna decembrie, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 232 acţiuni de control, din care 154 în domeniul relaţiilor de muncă şi 78 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca  urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 140 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 72 angajatori au fost sancţionaţi cu 83 sancţiuni contravenţionale, din care 48 amenzi în cuantum de 428.400 lei şi 35  avertismente contravenţionale.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna decembrie, au fost realizate 78 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 32 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 18 angajatori au fost sancţionaţi cu 20 sancţiuni contravenţionale, din care 12 amenzi în cuantum de 56.000 lei şi 8 avertismente contravenţionale.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 20 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, accidentele rutiere și căderea de la același nivel. Toate  evenimentele  comunicate sunt în curs de cercetare.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna decembrie, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 154 controale, au dispus 108 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 63 sancţiuni contravenţionale, din care 36 amenzi în cuantum de 372.400 lei şi 27 avertismente contravenţionale.

La 5 angajatori au fost identificate 16 persoane care prestau muncă nedeclarată fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii. Domeniile de activitate în care se presta muncă nedeclarată: transporturi, construcții și comerț.

În luna decembrie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 28 contracte colective de muncă și 2 acte adiționale la contractele colective de muncă.

 

 

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA DECEMBRIE:

I. Campania de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime

În  perioada 11 octombrie – 31 decembrie  2024 s-a desfăşurat Campania Națională de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime. Obiectivele campaniei au fost informarea persoanelor fizice care au sau au avut calitatea de salariat cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime și informarea și conștientizarea angajatorilor și a altor deținători de arhivă, cu privire la obligația legală de eliberare a acestora.

La încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registru (art. 7 alin. 5 din H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, modificată și completată) – fără a fi  necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia;

La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate (art.34 alin.5 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, modificată și completată), în termen de 15 zile de data solicitării formulate în scris.

Acest document aduce informații necesare despre perioada de activitate a salariatului, în cadrul angajatorului și cuprinde următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.

La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligaţi să îi elibereze acestuia un extras din registru, datat şi certificat pentru conformitate, sau o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru şi din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării, conform prevederilor art. 7 alin. 6 din H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, modificată și completată.

În această perioadă, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț a organizat  patru  acțiuni de informare la care au participat 93 angajatori din județul Neamț cu 9056 salariați. Una dintre aceste acțiuni de informare a fost realizată împreună cu lucrători din cadrul Biroului pentru Imigrări Neamț.

Partenerii sociali au fost informați cu  privire la acestă campanie  în cadrul ședinței Consiliului Consultativ Tripartit constituit la nivelul ITM Neamț din data de 22 octombrie 2024.

Prin acțiunile de control, inspectorii de muncă au informat un număr de 428 angajatori și 880 lucrători.

II. Campania Națională de verificare a modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă la lucrările din domeniul construcțiilor

În  perioada februarie - decembrie 2024 s-a  desfăşurat Campania Naţională de verificare a modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă la lucrările din domeniul construcțiilor.

Obiectivele acțiunilor de control au fost :

- creşterea gradului de implicare a angajatorilor şi a lucrătorilor din domeniul construcţiilor în ceea ce priveşte obligativitatea respectării prevederilor legale referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă, cu precădere în prevenirea riscului de cădere de la înălțime, al surpării malurilor la lucrările de excavații;

-  asigurarea de echipamente colective de protecție și individuale;

- respectarea prevederilor legale în ceea ce privește instruirea lucrătorilor în activitățile din domeniul construcțiilor;

- implementarea măsurilor de siguranță la utilizarea instalațiilor de ridicat.

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au  efectuat 57 de controale.

Pentru încălcarea legislaţiei  în domeniul securității și sănătății în muncă,  inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 19 sancţiuni contravenţionale din care 15 amenzi în cuantum de 56.000 lei şi 4 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 19 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate. A fost dispusă măsura sistării activității la 2 locuri de muncă și la 4 echipamente de muncă.

Deficienţele constatate de inspectorii de muncă au fost următoarele:

- angajatorul nu a organizat activitatea de acordare a primului ajutor;

- angajatorul nu a asigurat echipamente de muncã fãrã pericol pentru securitatea și sãnãtatea lucrãtorilor;

- locurile de muncã nu erau dotate cu truse de prim ajutor;

- angajatorul nu a asigurat  măsuri de protecție colectivă împotriva riscului de cădere de la înălțime (au fost identificate schele neconforme sau lipseau balustradele de protecție la etajele superioare);

- angajatorul nu a asigurat o instruire corespunzătoare în domeniul SSM pentru lucrători - angajatorul nu a asigurat efectuarea controlului medical periodic pentru lucrători;

- angajatorul nu asigurat echipamente individuale de protecție pentru lucrători sau nu a verificat utilizarea echipamentelor individuale de protecție de către lucrători.

III. Acţiunea nr. 6 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania Naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2024, coordonat de către Comisia Europeană

În luna decembrie, au fost verificate 6 societăţi și un număr de 25 produse. A fost dispusă o măsură de remediere și a fost aplicată o sancțiune contravențională.

IV. Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul relaţiilor de muncă la centrele rezidenţiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor

În perioada 05.12-13.12.2024, s-a desfăşurat Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul relaţiilor de muncă la centrele rezidenţiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate  persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor.

Obiectivele campaniei au fost:

  • identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează relaţiile de muncă și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea acestora să se conformeze dispozițiilor legale;
  • eliminarea neconformităţilor constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii
    pentru remedierea neconformităţilor;
  • creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi lucrătorilor în ceea ce
    priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de
    muncă;

Au fost verificaţi 31 angajatori. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost  dispuse 19 măsuri pentru remedierea neconformităților constatate și au fost aplicate un număr de 6 amenzi în cuantum de 9.000 lei.

Deficienţele constatate în acţiunile de control au fost următoarele:

  • angajatorul nu respecta obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
  • angajatorul nu a făcut dovada plății drepturilor salariale către toți salariații îndreptățiți;
  • angajatorul nu a făcut dovada acordării salariaților a unui spor de 25% pentru munca de noapte;
  • angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la acordarea repausului de 24 de ore după un program de 12 ore lucrate;
  • angajatorul nu a precizat în  cuprinsul contractelor individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru.

V. Acțiunea de control vizând modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă pentru asigurarea protecției lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți chimici periculoși la locul de muncă

Pe parcursul trimestrului IV din 2024 s-a desfăşurat Acțiunea de  control vizând modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă pentru  protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți chimici periculoși la locul de muncă.

Obiectivele acțiunilor de control au fost :

- deţinerea de către toţi angajatorii a Fişelor cu date de securitate actualizate pentru toţi agenţii chimici periculoşi prezenţi la locurile de muncă şi punerea acestora la dispoziţia lucrătorilor;

- asigurarea purtării de către toţi lucrătorii expuşi la agenții chimici periculoşi a echipamentelor individuale de protecţie adecvate;

- monitorizarea punerii în aplicare a prevederilor legale europene privind asigurarea  securităţii şi sănătăţii lucrătorilor expuşi la agenți chimici periculoşi;

- centralizarea datelor în vederea elaborării rapoartelor naţionale privind punerea în aplicare a directivelor/regulamentelor europene specifice.

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au  verificat patru agenți economici. Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul securității și sănătății în muncă,  inspectorii de muncă au sancționat contravențional doi angajatori pentru că nu au depus lista cu substanțele chimice periculoase la ITM Neamț. Au fost dispuse două măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

VI. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă

În luna decembrie 2024, un număr de 183 angajatori au fost informaţi în timpul acţiunilor de control, cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În această lună au fost transmise prin e-mail un număr de 160 informări cu privire la legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

La data de 18 decembrie, la sediul ITM Neamț a fost organizată întâlnirea de lucru lunară, cu angajatori care desfășoară activitate din localitatea Piatra-Neamț. La această ședință informativă au participat inspectorul șef adjunct relații de muncă, inspectori de muncă din cadrul ITM Neamț, precum și un număr de 49 reprezentanți ai angajatorilor din zona Piatra Neamt. Cu această ocazie, au fost abordate o serie de teme și noutăți legislative din domeniile relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă.

În data de 23 decembrie 2024, a fost organizată o reuniune de lucru a Comisiei de Dialog Social a Judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care a participat inspectorul șef al ITM Neamţ.

În data de 23 decembrie 2024, inspectorul şef a participat la întrunirea Colegiului Prefectural.

C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA DECEMBRIE:

  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 138 din 4 decembrie 2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar,  precum şi pentru reglementarea altor măsuri;
  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 148 din 12 decembrie 2024 pentru prorogarea unor termene şi pentru modificarea unor acte normative;
  • Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.688 din 16 decembrie 2024 pentru aprobarea <LLNK 12024     0112 521   0 21>Normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2024;
  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 153 din 23 decembrie 2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale;

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice  pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025,  pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord