Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility I.T.M. Neamt Activitate ITM - februarie 2024
 
Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt

Articole și noutăți

Activitate ITM - februarie 2024

În perioada 01.02-29.02.2024, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2024, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA  FEBRUARIE:

În luna februarie 2024, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate un număr de 264 acţiuni de control, din care 157 în domeniul relaţiilor de muncă şi 107 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Urmare finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 294 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 104 angajatori au fost sancţionaţi cu 113 sancţiuni contravenţionale, din care 77 avertismente contravenţionale şi 36 amenzi în cuantum de 85.900 lei.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna februarie 2024, au fost realizate un număr de 107 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 57 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 45 angajatori au fost sancţionaţi cu 55 sancţiuni contravenţionale, din care 49 avertismente contravenţionale şi 6 amenzi în cuantum de 26.500 lei.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 14 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, căderea de la același nivel şi accidentele de circulaţie. Dintre evenimentele comunicate, unul a fost mortal.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna  februarie 2024, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 157 controale, au dispus 237 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 58 sancţiuni contravenţionale, din care 30 amenzi în cuantum de 59.400 lei şi 28 avertismente contravenţionale.

La un angajator cu domeniul de activitate protecție și gardă au fost identificate două persoane care prestau activitate fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii.

În luna februarie 2024, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instiţuţia noastră 30 contracte colective de muncă.

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA  FEBRUARIE:

I. Campania Naționalã pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind autorizarea angajatorilor care desfãșoarã activitãți de fabricare, depozitare, pãstrare, transport și comercializare a articolelor pirotehnice și pentru verificarea modului de respectare, de cãtre aceștia, a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncã

În  perioada 06-16 februarie 2024, s-a desfăşurat Campania Naționalã pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind autorizarea angajatorilor care desfãșoarã activitãți de fabricare, depozitare, pãstrare, transport și comercializare a articolelor pirotehnice și pentru verificarea modului de respectare, de cãtre aceștia, a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncã.

Obiectivele acțiunilor de control au fost :

  • identificarea și verificarea agenților economici care desfãșoarã activitãți de fabricare, depozitare, pãstrare, transport și comercializare, a articolelor pirotehnice, privind respectarea prevederilor legale în vigoare;
  • eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii;
  • creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relațiilor de muncă și securității și  sănătății în muncă.                                                   

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au verificat un număr de 23 de agenţi economici.

Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:

- angajatorul nu a organizat activitatea de acordare a primului ajutor (nu era asigurată dotarea locurilor de muncă cu truse sanitare, nu au fost desemnați lucrãtorii care asigurã mãsuri de prim ajutor);

- angajatorul nu a întocmit o instrucțiune proprie pentru activitãțile specifice desfãșurate cu articole pirotehnice; 

- angajatorul nu a completat fișa postului pentru lucrãtorii care presteazã activitate de comercializare a articolelor pirotehnice cu atribuții privind securitatea și sãnãtatea în muncã;

- dosarele de personal erau incomplete;

- angajatorul nu respecta obligația de a eliberara o adeverințã de vechime pentru salariați la încetarea activitãții;

- angajatorul nu respecta obligația de transmitere a datelor în REGES în termenul legal;

- angajatorul nu respecta dispoziţiile privind garantarea în plată a salariului minim brut pe ţară.

Pentru încălcarea legislaţiei  în domeniile relațiilor de muncă și securității și  sănătății în muncă,  inspectorii de muncă au aplicat 9 sancţiuni contravenţionale din care o amendă în cuantum de 300 lei şi 8 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 15 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

II.Campania națională de verificare a modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă de către angajatorii care desfășoară activități de protecție și gardă

În perioada 22.02 - 01.03.2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a desfăşurat Campania Națională pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă de către angajatorii care desfășoară activități de protecție și gardă.

Obiectivele campaniei au fost:

  • identificarea angajatorilor care desfășoară activități de protecție și gardă, privind respectarea prevederilor legale care reglementează relațiile de muncă și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea acestora să se conformeze dispozițiilor legale în materie;
  • eliminarea neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii de remediere;
  • creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor din domeniul  verificat în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă.    

Au fost verificaţi 18 angajatori și un număr de 33 obiective de pază. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost dispuse 21 măsuri pentru remedierea neconformităților constatate și au fost aplicate 6 sancţiuni contravenţionale, din care 4 amenzi în cuantum de 44.500 lei şi 2 avertismente contravenţionale.

Deficienţele constatate în acţiunile de control au fost următoarele:

  • primirea la muncă a două persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;
  • angajatorul nu respecta prevederile legale referitoare la durata zilnică maximă legală a timpului de muncă (aceasta fiind mai mare de 12 ore), iar durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore nu era urmată de o perioadă de repaus de 24 de ore;
  • angajatorul nu a precizat în contractele individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru;
  • angajatorul nu  a făcut dovada plății drepturilor salariale către toți salariații îndreptățiți prin semnarea statelor de plată, precum și prin orice alte documente justificative;
  • angajatorul nu  a făcut dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă pentru salariații unității.

III. Acţiune de control vizând modul de respectare a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă pentru protecţia lucrătorilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul „Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice şi masticurilor"

În perioada 26.02-01.03.2024 s-a desfăşurat Acțiunea de control vizând modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă pentru protecția lucrătorilor care își  desfășoară  activitatea  în  domeniul  „Fabricarea  vopselelor,   lacurilor,  cernelii tipografice și masticurilor".

Obiectivele acțiunilor de control au fost :deținerea de către toți angajatorii a Fișelor cu date de securitate actualizate pentru toti agenții chimici periculoși prezenți la locurile de muncă și punerea acestora la dispoziția lucrătorilor, asigurarea purtării de către toți lucrătorii expuși la agenții chimici periculoși a echipamentelor individuale de protecție adecvate și eliminarea altor neconformități identificate în domeniul securității și sănătății în muncă la angajatori.

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au verificat 2 agenţi economici,  au dispus 3 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate și au aplicat 3 avertismente contravenţionale.

IV. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2024, coordonat de către Comisia Europeană

În luna februarie 2024 au fost verificaţi şase agenţi economici şi un număr de 24 produse. A fost dispusă o măsură de remediere şi a fost aplicat un avertisment contravenţional.

V. Campanii Naționale de informare, conștientizare și promovare a negocierii colective derulate de ITM Neamţ

Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ desfăşoară în perioada 01.02.-31.12.2024, Campania Națională de informare și conștientizare a prevederilor Legii nr.367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare și  a desfășurat în perioada  01.02.-29.02.2024, Campania Națională  de promovare a negocierii colective în întreprinderile mici și mijlocii.

Campaniile urmăresc promovarea negocierii colective în întreprinderile mici și mijlocii. Inspectorii de muncă informează lucrătorii și angajatorii cu privire la obiectul negocierii colective, participarea si reprezentarea în negocierea colectivă, procedura de negociere colectivă și efectele contractelor colective de muncă, precum și principalele beneficii ale negocierii colective.

Campania Națională de informare și conștientizare a prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, are în vedere informarea privind drepturile individuale si colective ale angajaților și angajatorilor, așa cum sunt prevăzute în actul normativ mai sus menționat.

Acțiunile de conștientizare au ca obiectiv diseminarea informațiilor necesare care să contribuie la apărarea drepturilor și promovarea intereselor profesionale, economice și sociale, scopul final fiind să aducă la masa dialogului social toate părțile implicate.

În perioada 01.02.2024-29.02.2024, inspectorii de muncă au organizat întâlniri cu angajatori din întreprinderile mici și mijlocii și cu reprezentanți ai organizațiilor patronale și sindicale în data de 07.02.2024 la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, în data de 14.02.2024 în sala de ședințe a Primăriei Roman, în data de 21.02.2024 în sala de ședințe a Primăriei Târgu-Neamț și în data de 28.02.2024, la Durău.

La cele 4 acțiuni de informare au participat 115 angajatori cu 7547 salariați din toate sectoarele de activitate, cu capital social privat, mixt sau de stat.

VI. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă

În luna februarie 2024, un număr de 206 angajatori au fost informaţi în timpul acţiunilor de control, cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În această lună au fost transmise prin e-mail un număr de 180 informări cu privire la legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În data de 29 februarie 2024, a fost organizată o reuniune de lucru ale Comisiei de Dialog Social a Judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care a participat un reprezentant al ITM Neamţ.

C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA FEBRUARIE:

  • Hotărârea Guvernului nr. 62 din 31 ianuarie 2024 pentru aprobarea Normelor metodologice privind solicitarea şi comunicarea datelor şi informaţiilor prevăzute la art. 25 alin. (1) din Legea nr. 58/2023 privind securitatea şi apărarea cibernetică a României, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
  • Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 243 din 5 februarie 2024 privind aprobarea Planului de recrutare a funcţionarilor publici pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional debutant şi asistent, vacante, precum şi a funcţiilor publice de conducere de director şi director adjunct, vacante, prevăzute la art. XIII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru modificarea art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, din autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale, în condiţiile legii;
  • Ordinul comun al ministrului muncii şi solidarităţii sociale și ministrului justiţiei nr. 58/281/C/2024 pentru aprobarea modelului, precum şi a modului de completare şi de operare  a registrelor speciale ale organizaţiilor sindicale şi organizaţiilor patronale;
  • Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 308/2024 privind modificarea art. 1 lit. a) din anexa nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 1.109/2022 pentru aprobarea formatului standard, a termenelor şi modalităţii de transmitere a datelor privind comisiile paritare şi acordurile colective;
  • Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 332 din 19 februarie 2024 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de analiză a posturilor;

Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 337 din 22 februarie 2024 privind aprobarea informaţiilor necesare elaborării planului de recrutare  a funcţionarilor publici şi a planului de promovare în funcţii publice de conducere,  precum şi modalitatea de transmitere a acestora

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord