Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility I.T.M. Neamt Activitate ITM - februarie 2025
 
Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt

Articole și noutăți

Activitate ITM - februarie 2025

În perioada 01.02-28.02.2025, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2025, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA  FEBRUARIE:

În luna februarie, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 190 acţiuni de control, din care 117 în domeniul relaţiilor de muncă şi 73 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca  urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 131 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 53 angajatori au fost sancţionaţi cu 64 sancţiuni contravenţionale, din care 47 amenzi în cuantum de 339.900 lei şi 17  avertismente contravenţionale.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna februarie au fost realizate 73 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 40 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 31 angajatori au fost sancţionaţi cu 34 sancţiuni contravenţionale, din care 27 amenzi în cuantum de 110.000 lei şi 7 avertismente contravenţionale.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 24 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă și accidentele rutiere. Dintre evenimentele comunicate, două au fost mortale. Toate  evenimentele  comunicate sunt în curs de cercetare.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna februarie, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 117 controale, au dispus 91 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 30 de sancţiuni contravenţionale, din care 20 amenzi în cuantum de 229.900 lei şi 10 avertismente contravenţionale.

La 6 angajatori au fost identificate 10 persoane care prestau muncă nedeclarată fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii. Domeniile de activitate în care se presta muncă nedeclarată sunt: construcții, comerț, îngrijire persoane vârstnice și exploatare forestieră.

În luna februarie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 16 contracte colective de muncă și 3 acte adiționale la contractele colective de muncă.

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA FEBRUARIE:

I. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania Naţională „Valenţele culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă” pentru formarea unei culturi de prevenire în rândul tinerilor din licee şi şcoli profesionale

Campania Națională „Valenţele culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă" pentru formarea unei culturi de prevenire în rândul tinerilor din licee şi şcoli profesionale" se desfășoară în perioada ianuarie – iunie 2025.

Obiectivele urmărite sunt educarea tinerei generaţii încă de pe băncile şcolii cu privire la importanţa unui mediu de muncă sănătos şi sigur și crearea unei culturi de prevenire a riscurilor profesionale în vederea intrării pe piaţa muncii.

În luna februarie a fost semnat protocolul de colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ pentru prezentarea proiectului și s-au selectat unitățile școlare participante, respectiv : Colegiul Naţional "Roman Vodă" Roman, Colegiul Tehnic “Miron Costin” Roman, Colegiul Tehnic “Danubiana” Roman, Colegiul Tehnic “Petru Poni” Roman, Liceul Tehnologic “Vasile Sav” Roman, Liceul Cu Program Sportiv Roman, Liceul Teologic "Episcop Melchisedec" Roman și Liceul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Francisc De Assisi" Roman.

Inspectorii de muncă au  furnizat cadrelor didactice materialele puse la dispoziţie de Inspecţia Muncii Bucureşti în vederea instruirii elevilor participanţi.

II. Acţiunea nr. 7 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania Naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2025, coordonat de către Comisia Europeană

În luna februarie, au fost verificate 7 societăţi și un număr de 40 produse. A fost dispusă o măsură de remediere și a fost aplicată o sancțiune contravențională.

III.Acţiunea nr. 28 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Verificarea modului de respectare a prevederilor legale de securitate şi sănătate în muncă la unităţile care desfăşoară activităţi de exploatare forestieră (doborare arbori, colectare şi transport masă lemnoasă)

Acţiunea de verificare a respectării prevederilor legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, la unităţile care desfăşoară activităţi de exploatare forestieră (doborare arbori, colectare şi transport masă lemnoasă), are  ca obiective creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor din domeniul verificat în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea  de către angajatorii care desfăşoară activitate în acest domeniu, a prevederilor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării prevederilor legale de către angajatorii care îşi desfăşoară activitatea în domeniul exploatării forestiere şi luarea tuturor măsurilor necesare în vederea prevenirii accidentelor de muncă, precum și identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi subdeclarate .

 

În perioada 17-21 februarie 2025, au fost verificaţi 21 de angajatori. Inspectorii de muncă au constatat 14 de neconformităţi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pentru care au dispus măsuri de remediere şi au aplicat un număr de 14 de sancţiuni contravenţionale din care 12 amenzi în cuantum de 43.000 lei şi 2 avertismente contravenţionale.

In domeniul relațiilor de muncă, inspectorii de muncă au constatat 7 neconformităţi pentru care au dispus măsuri de remediere şi au aplicat o amendă în cuantum de 20.000 lei, pentru nerespectarea prevederilor legale privind munca nedeclarată. Deficienţele constatate în acţiunile de control au fost următoarele:

- primirea la muncă a unei  persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua  anterioară începerii activităţii ;

- nu erau utilizate de către lucrători echipamentele individuale de protecţie (cască de protecţie, pantaloni antilanţ), acordate de angajatori;

- angajatorul nu a organizat corespunzător activitatea în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

- angajatorul nu a instruit corespunzător lucrătorii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

- au fost identificate echipamente de muncă neconforme, TAF-ul nu era dotat cu lanțuri;

- nu erau realizate semnalizările de securitate şi sănătate în muncă în parchete şi platforme primare.

IV. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă

La data de 26 februarie, la sediul ITM Neamț a fost organizată întâlnirea de lucru lunară, cu angajatori care desfășoară activitate în localitatea Piatra-Neamt, inclusiv cei care desfășoară activitate în industria prelucrătoare. La această ședință informativă au participat  inspectorul șef adjunct relații de muncă, inspectori de muncă din cadrul ITM Neamț, precum și un număr de 15 reprezentanți ai angajatorilor din zona Piatra Neamț. Cu această ocazie, au fost abordate o serie de teme și noutăți legislative din domeniile relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă.

În data de 27 februarie 2025, a fost organizată o reuniune de lucru a Comisiei de Dialog Social a Judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care a participat și inspectorul șef al ITM Neamţ.

V. Evaluarea activităţii conducerii Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ pentru anul 2024

În luna martie, conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a participat la întâlnirea de lucru organizată de Inspecţia Muncii Bucureşti pentru evaluarea activităţii aferente anului 2024. Activitatea instituţiei a fost apreciată ca fiind foarte bună, realizându-se toate obiectivele stabilite, conducerea inspectoratului primind calificativul „foarte bine”, cu nota maximă.

C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA FEBRUARIE:

  • Ordonanța Guvernului nr. 5 din 31 ianuarie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier;
  • Ordonanța Guvernului nr. 10 din 1 februarie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
  • Hotărârea Guvernului nr. 27 din 31 ianuarie 2025 pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 970/2023;
  • Hotărârea Guvernului nr. 29 din 31 ianuarie 2025 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale;
  • Hotărârea Guvernului nr. 35 din 6 februarie 2025 privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire şi actualizare  a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;
  • Legea nr. 9 din 10 februarie 2025  privind bugetului de stat pe anul 2025;
  • Legea nr. 10 din 10 februarie 2025 privind bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025 ;
  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. nr. 4 din 20 februarie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
  • Hotărârea Guvernului nr. 48 din 13 februarie 2025 pentru aprobarea criteriilor şi normelor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele I, II şi III de invaliditate;
  • Hotărârea Guvernului nr. 64 din 20 februarie 2025 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice.
Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord