În perioada 01.01-31.01.2024, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2024, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.
A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA IANUARIE:
În luna ianuarie 2024, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate un număr de 240 acţiuni de control, din care 144 în domeniul relaţiilor de muncă şi 96 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Urmare finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 276 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 97 angajatori au fost sancţionaţi cu 123 sancţiuni contravenţionale, din care 82 avertismente contravenţionale şi 41 amenzi în cuantum de 85.500 lei.
A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ
În luna ianuarie 2024, au fost realizate un număr de 96 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 67 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 61 angajatori au fost sancţionaţi cu 70 sancţiuni contravenţionale, din care 55 avertismente contravenţionale şi 15 amenzi în cuantum de 58.500 lei.
Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:
La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 18 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, căderea de la același nivel şi accidentele de circulaţie. Dintre evenimentele comunicate, două au fost mortale.
A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
În luna ianuarie 2024, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 144 controale, au dispus 209 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 53 sancţiuni contravenţionale, din care 26 amenzi în cuantum de 27.000 lei şi 27 avertismente contravenţionale.
În luna ianuarie 2024, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instiţuţia noastră 20 contracte colective de muncă.
B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA IANUARIE:
I. Campania națională pentru identificarea cazurilor de muncă nedeclarată la angajatorii care își desfășoară activitate în domeniile coafură și alte activități de înfrumusețare și activități de întreținere corporală
În perioada 17-20 ianuarie 2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a desfăşurat Campania națională pentru identificarea cazurilor de muncă nedeclarată la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniile coafură și alte activități de înfrumusețare și activități de întreținere corporală.
Obiectivele campaniei au fost:
- identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării prevederilor legale de către angajatorii care îşi desfăşoară activitatea în domeniile: activități de coafură și alte activități de înfrumusețare și activități de întreținere corporală;
- determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele depistate fără forme legale de angajare de a le înregistra în registrul general de evidenţă a salariaţilor în format electronic şi de a le transmite la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială angajatorul îşi are sediul social;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor din domeniul verificat în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă;
- diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfăşoară activitate în aceste domenii, a prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă.
Au fost verificaţi 54 de angajatori. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost aplicate un număr de 9 sancţiuni contravenţionale, din care 3 amenzi în cuantum de 4.500 lei şi 6 avertismente contravenţionale.
Deficienţele constatate în acţiunile de control au fost următoarele:
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la acordarea repausului săptămânal de 48 ore consecutive și nu acorda un spor pentru orele prestate de salariați în zilele de repaus săptămânal ;
- angajatorul nu respecta obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
- angajatorul nu a cuprins în contractele individuale de muncă data plății salariului, periodicitatea plăţii salariului la care salariatul are dreptul;
- angajatorul nu a precizat în contractele individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru;
- dosarele de personal erau incomplete;
- angajatorul nu respecta obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
- registrul general de evidenţă a salariaţilor era transmis cu date eronate;
- angajatorul nu a făcut dovada plăţii drepturilor salariale către toţi salariaţii îndreptăţiţi.
II. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2024, coordonat de către Comisia Europeană
În luna ianuarie 2024 au fost verificaţi şase agenţi economici şi un număr de 25 produse. A fost dispusă o măsură de remediere şi a fost aplicat un avertisment contravenţional.
III. Campania națională de control în domeniul sănătății și securității în muncă la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniul întreținerea și repararea autovehiculelor - cod CAEN 452
În perioada 18-26 ianuarie 2024, s-a desfăşurat Campania naţională de control în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă la angajatorii care îşi desfășoară activitatea în domeniul întreţinerea şi repararea autovehiculelor – cod CAEN 452.
Obiectivele acțiunilor de control au fost :
- diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea prevederilor legale, de către angajatorii din domeniul întreţinerea şi repararea autovehiculelor;
- creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă în societățile comerciale din domeniul de activitate sus-menționat;
- eliminarea neconformităților constatate în domeniul securității și sănătății în muncă în activitățile specifice ale societăților comerciale din domeniile de activitate vizate de acțiune.
În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au verificat un număr de 39 agenţi economici.
Deficienţele constatate la angajatori în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au fost următoarele:
- angajatorul nu a organizat activitatea de acordare a primului ajutor (nu era asigurată dotarea locurilor de muncă cu truse sanitare, nu au fost desemnați lucrãtorii care asigurã mãsuri de prim ajutor);
- angajatorul nu a realizat semnalizarea de securitate şi sănătate în muncă la locurile de muncă situate în zona unde se efectuau lucrări de întreţinere şi reparare a autovehiculelor;
- angajatorul nu a fãcut dovada instruirii corespunzãtoare a lucrãtorilor, din punct de vedere a securitãții și sãnãtãții în muncã;
- angajatorul nu a asigurat marcarea și întreținerea cãilor de acces și de circulație în hala în care desfãșoarã activitatea de service auto (vopsitorie), astfel încât sã asigure un acces ușor, sigur și adecvat pentru pietoni și vehicule fãrã a pune în pericol lucrãtorii aflați în vecinãtatea acestor cãi de circulație;
- angajatorul nu a verificat instalația electricã și a instalația de legare la pãmânt;
- angajatorul nu a asigurat echipamente tehnice conforme.
Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, inspectorii de muncă au aplicat 36 sancţiuni contravenţionale din care 5 amenzi în cuantum de 17.500 lei şi 31 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 36 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.
IV. Întărirea parteneriatelor cu patronatele şi sindicatele, prin permanentizarea întâlnirilor în cadrul Consiliului Consultativ Tripartit
În data de 23 ianuarie 2024, la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, s-a întrunit Consiliul Consultativ Tripartit constituit la nivelul județului Neamţ.La şedinţă au participat membrii desemnaţi ai organizaţiilor sindicale şi patronale cât şi reprezentanţi din partea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ.
Cu această ocazie, au fost prezentate de către reprezentanții ITM Neamț actele normative de interes pentru activitatea organizaţiilor patronale, agenţilor economici şi organizaţiilor sindicale, publicate în Monitorul Oficial în ultima perioadă.
V. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă
În luna ianuarie 2024, un număr de 203 angajatori au fost informaţi în timpul acţiunilor de control, cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În această lună au fost transmise prin e-mail un număr de 180 informări cu privire la legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA IANUARIE:
- Hotărârea Guvernului nr. 1.340 din 29 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale;
- Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.079 din 28 decembrie 2023 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor şi a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal ;
- Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Integritate nr. 580 din 11 ianuarie 2024 privind modificarea şi completarea Ordinului vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Integritate nr. 96/2021 pentru aprobarea Procedurii de transmitere la distanţă a declaraţiilor de avere şi de interese, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează;
- Ordinul nr. 77 din 11 ianuarie 2024 privind transmiterea situaţiilor financiare anuale centralizate întocmite de instituţiile publice la 31 decembrie 2023 şi pentru modificarea şi completarea unor ordine ale ministrului finanţelor publice în domeniul contabilităţii instituţiilor publice;
- Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.876 din 22 decembrie 2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unităţile de învăţământ preuniversitar şi încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar;
- Hotărârea Guvernului nr. 38 din 18 ianuarie 2024 pentru modificarea anexelor nr. 1 şi 2 la Normele metodologice privind stabilirea salariilor de bază pentru funcţiile didactice de conducere de director şi director adjunct din învăţământul preuniversitar de stat, precum şi pentru stabilirea categoriilor de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat în care se normează funcţiile de conducere didactice auxiliare de contabil-şef şi secretar-şef, cu nivel de studii S/M, şi nivelul salariilor de bază aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 598/2018;
Ordonanța Guvernului nr. 6 din 25 ianuarie 2024 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România.
