În perioada 01.01-31.01.2025, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2025, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.
A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA IANUARIE:
În luna ianuarie, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 194 acţiuni de control, din care 140 în domeniul relaţiilor de muncă şi 59 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 158 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 44 angajatori au fost sancţionaţi cu 53 sancţiuni contravenţionale, din care 38 amenzi în cuantum de 162.700 lei şi 15 avertismente contravenţionale.
A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ
În luna ianuarie au fost realizate 59 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 18 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 16 angajatori au fost sancţionaţi cu 17 sancţiuni contravenţionale, din care 12 amenzi în cuantum de 48.500 lei şi 5 avertismente contravenţionale.
Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:
La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 19 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, căderea de la același nivel și accidentele rutiere. Dintre evenimentele comunicate, două au fost mortale. Toate evenimentele comunicate sunt în curs de cercetare.
A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
În luna ianuarie, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 135 controale, au dispus 140 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 36 de sancţiuni contravenţionale, din care 26 de amenzi în cuantum de 114.200 lei şi 10 avertismente contravenţionale.
La 3 angajatori, din domeniul de activitate comerț, au fost identificate 3 persoane care prestau muncă nedeclarată fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii.
În luna ianuarie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră șapte contracte colective de muncă și un act adițional la contractul colectiv de muncă.
B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA IANUARIE:
I. Campania Naţională de verificare a legalităţii comercializării articolelor pirotehnice
În perioada 09.12.2024-10.01.2025 s-a desfăşurat Acţiunea de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale la comercializarea și depozitarea/păstrarea articolelor pirotehnice.
Obiectivul acţiunilor de control a fost identificarea şi verificarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de deţinere, transport, manipulare, depozitare şi comercializare a articolelor pirotehnice privind respectarea prevederilor legale în vigoare.
Inspectorii de muncă au verificat dacă deţinătorii de articole pirotehnice respectă condiţiile pentru a desfăşura aceste activităţi, mişcarea articolelor pirotehnice, respectiv dacă intrarea şi ieşirea acestora se face în baza documentelor prevăzute de lege, depozitarea acestora este conformă, dacă nu sunt depăşite cantităţile aprobate pentru a fi depozitate, articolele sunt etichetate conform legii şi au aplicate instrucţiuni de utilizare în limba română.
Au fost verificaţi 22 de agenţi economici. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor, inspectorii de muncă au sancționat contravențional 4 agenți economici și au dispus 4 măsuri pentru remedierea neconformităților constatate.
II. Acţiunea nr. 7 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania Naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2025, coordonat de către Comisia Europeană
În luna ianuarie, au fost verificate 6 societăţi și un număr de 23 produse. A fost dispusă o măsură de remediere și a fost aplicată o sancțiune contravențională.
III. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă
La data de 21 ianuarie, la sediul ITM Neamț a fost organizată întâlnirea de lucru lunară, cu angajatori care desfășoară activitate în localitatea Piatra-Neamț, inclusiv cei care desfășoară activitate în industria prelucrătoare. La această ședință informativă au participat inspectorul șef adjunct relații de muncă, inspectori de muncă din cadrul ITM Neamț, precum și un număr de 20 reprezentanți ai angajatorilor din zona Piatra Neamț. Cu această ocazie, au fost abordate o serie de teme și noutăți legislative din domeniile relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă.
C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA IANUARIE:
- Hotarârea Guvernului nr. 2 din 10 ianuarie 2025 privind stabilirea zilelor lucrătoare pentru care se acordă zile libere, zile care precedă şi/sau care succedă zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează, pentru anul 2025;
- Hotarârea Guvernului nr. 10 din 16 ianuarie 2025 privind stabilirea contingentului de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă în anul 2025;
- Ordinul ministrului finanțelor nr 85 din 17 ianuarie 2025 pentru modificarea şi completarea unor ordine ale ministrului finanţelor în domeniul contabilităţii instituţiilor publice;
- Ordinul Preşedintelelui Agenţiei Naţionale de Integritate nr. 693 din 17 ianuarie 2025 pentru transmiterea datelor statistice în conformitate cu prevederile <LLNK 12022 361 12 201 0 18>Legii nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public;
- Decizia ICCJ nr.91 din 25 noiembrie 2024 referitoare la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor <LLNK 12019 57182 3^2 517 68>art. 517 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.