Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility I.T.M. Neamt Activitate ITM - iulie 2025
 
Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt

Articole și noutăți

Activitate ITM - iulie 2025

În perioada 01.07-31.07.2025, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2025, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

 

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA IULIE:

În luna iulie, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 264 acţiuni de control, din care 165 în domeniul relaţiilor de muncă şi 99 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca  urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 282 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 97 angajatori si 30 de persoane fizice au fost sancţionaţi cu 189 sancţiuni contravenţionale, din  care 104 amenzi în cuantum de 1.010.100 lei şi 85  avertismente contravenţionale.

 

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna iulie au fost realizate 99 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 71 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 52 angajatori au fost sancţionaţi cu 62 sancţiuni contravenţionale, din care 36 amenzi în cuantum de 175.500 lei şi 26 avertismente contravenţionale.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 22 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, căderea de la acelaşi nivel şi accidentele rutiere. Dintre evenimentele comunicate, trei au fost mortale. Toate  evenimentele  comunicate sunt în curs de cercetare.

 

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna iulie, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 165 controale, au dispus 211 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 127 de sancţiuni contravenţionale, din care 68 de amenzi în cuantum de 834.600 lei şi 59 avertismente contravenţionale.

Inspectorii de muncă au identificat la 27 angajatori un număr de 38 persoane care prestau muncă fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, fără transmiterea elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii sau au fost depistate la muncă în perioada în care aveau contractul individual de muncă suspendat. Aceştia au fost sancţionaţi contravenţional cu 27 amenzi în cuantum de 760.000 lei. De asemenea, au fost aplicate un număr de 30 sancțiuni (28 avertismente contravenționale și 2 amenzi în cuantum de 1.000 lei) și persoanelor fizice depistate la muncă fără a avea forme legale.

Domeniile de activitate unde au fost identificate cazuri de muncă nedeclarată sunt: construcții, baruri, restaurante, facilități de cazare, transport rutier de persoane, prelucrarea lemnului.

În luna iulie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 31 de contracte colective de muncă şi un act adiţional la contractul colectiv de muncă.

 

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA IULIE:

I. ITM Neamţ a sărbătorit pe 11 iulie, Ziua Inspecţiei Muncii şi 26 de ani de activitate

Ziua Inspecţiei Muncii, 11 iulie, a fost instituită prin Legea nr. 337 din 2018 privind statutul inspectorului de muncă.

Inspectoratele teritoriale de muncă, sunt unităţi cu personalitate juridică, organizate în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti şi funcţionează în subordinea Inspecţiei Muncii, care este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, aflat în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, prin care se exercită atribuţiile de autoritate de stat în domeniile sale de competenţă. Prin structurile sale centrale şi teritoriale (inspectoratele teritoriale de muncă), Inspecţia Muncii exercită controlul aplicării unitare a dispoziţiilor legale în domeniile sale de competenţă în unitaţile din sectorul public, privat, mixt la autoritaţile administraţiei publice locale şi centrale, la persoanele fizice şi juridice şi la organismele neguvernamentale, precum şi la alte categorii de angajatori.

Inspecţia Muncii şi inspectoratele teritoriale de muncă au ca principal scop urmărirea îndeplinirii de către angajatori a obligaţiilor legale în domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi al supravegherii pieţei produselor, precum şi a celor referitoare la condiţiile de muncă, apărarea vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii salariaţilor şi a altor participanţi la procesul de muncă, în desfăşurarea activităţii

Inspecţia Muncii acţionează potrivit statutului propriu în baza prevederilor art.41 din Constituţia României, republicată, a prevederilor Convenţiei Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr.81/1947 privind inspecţia muncii în industrie şi comert şi a Convenţiei Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr.129/1969 privind inspecţia muncii în agricultură.

Misiunea inspectoratelor teritoriale de muncă este axată pe supravegherea îndeplinirii dispoziţiilor legale referitoare la relaţiile individuale şi colective de muncă, la securitatea şi sănătatea în muncă, la supravegherea pieţei produselor şi la protecţia angajaţilor care lucrează în condiţii deosebite în exercitarea profesiilor lor, prin acţiuni (inspecţii) desfăşurate de personal înalt calificat, care să asigure pe o piaţă a muncii bine definită respectarea conceptului de flexisecuritate, respectarea principiilor fundamentale privind serviciile publice (respectarea drepturilor sociale ale cetăţenilor, transparenţa şi responsabilitatea publică) şi realizarea obiectivelor strategice ale instituţiei.

Inspecţia Muncii din România şi inspectoratele teritoriale de muncă au acelaşi mandat cu cel al instituţiilor similare din statele membre ale Uniunii Europene, motiv pentru care în strategia şi programul anual de acţiuni sunt incluse priorităţile şi obiectivele identificate la nivel naţional pe baza politicii Uniunii Europene privind ocuparea forţei de muncă, afacerile sociale şi incluziunea. De asemenea, în activitatea lor curentă, acestea organizează campanii de control şi de conştientizare pe teme de interes identificate la nivelul Uniunii Europene, utilizând în acest scop metode de inspecţie şi instrumente de formare a inspectorilor de muncă, similare celor folosite de organismele de inspecţie a muncii din statele membre ale Uniunii Europene, aliniindu-se astfel iniţiativelor organismelor europene în domeniu.

Ca o alternativă la activitatea de control, inspectoratele teritoriale de muncă sunt preocupate în permanenţă de informarea şi conştientizarea atât a angajatorilor cât şi a angajaţilor cu privire la importanţa cunoaşterii şi respectării legislaţiei din domeniul relaţiilor de muncă şi a securităţii şi sănătăţii în muncă. Lunar sunt  discutate în Consiliul Consultativ Tripartit actele normative de interes pentru activitatea organizaţiilor patronale, agenţilor economici şi organizaţiilor sindicale, publicate în Monitorul Oficial. Pentru o bună diseminare  a legislaţiei din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, inspectorii de muncă participă lună de lună la şedinţele comitetelor de securitate şi sănătate în muncă organizate la nivelul angajatorilor.

Una din provocările și totodată prioritățile din acest an ale instițutiei noastre o reprezintă implementarea cu succes a noului Registru general de evidenţă a salariaţilor - REGES-ONLINE prin portarea angajatorilor la noua platformă informatică.

Noul Registru de evidenţă a salariaţilor REGES-ONLINE este un pas important în digitalizarea relațiilor de muncă și oferă o serie de beneficii atât angajaților (salariaților) cât și angajatorilor:

Salariații sunt informați, în principal, cu privire la:

  • modalitățile de acces facil și securizat la propriul istoric avut în calitate de angajat cu contract individual de muncă, prin vizualizarea și descărcarea extrasului din Registru în aplicația web, accesând de pe orice laptop/PC link-ul https://reges.inspectiamuncii.ro/, sau din aplicația mobilă Salariat pentru sistemele de operare iOS/Android. Extrasul este generat de sistem cu semnătura electronică a Inspecției Muncii;
  • posibilitatea de a verifica în timp real orice înregistrare operată de către angajator cu privire la contractul său de muncă și primirea de notificări, prin telefonul mobil, ori de câte ori angajatorul înregistrează o modificare a contractului de muncă, suspendarea sau încetarea acestuia;
  • posibilitatea de a trimite prin aplicație, notificări angajatorului, ori de câte ori constată o neconcordanță între datele înregistrate în Registru și situația de fapt.
  • Printre beneficiile pe care le oferă angajatorilor noul Registru, exemplificăm:
  • accesul online securizat direct printr-un portal web securizat, folosind certificate digitale calificate sau identitatea digitală ROelD, fără a mai fi necesară instalarea aplicației Revisal pe PC și deplasarea la inspectoratele teritoriale de muncă în vederea obținerii de user și parolă;
  • simplificarea procesului de înregistrare și evidență a elementelor contractelor individuale de muncă, transmiterea acestora putându-se realiza direct din browser, în mod simultan de către mai multe persoane delegate de către angajator;
  • eliminarea riscului de pierdere a bazelor de date;
  • actualizarea codurilor COR în timp real;
  • diminuarea riscului legat de neconformare și evitarea sancțiunilor prin avertizarea angajatorului în sistem atunci când înregistrează date eronate (Ex. un salariu mai mic decât minimul brut pe țară, o durată a timpului de muncă mai mare decât cea legală, etc).
  • posibilitatea generării unui extras cu neconformități și astfel, vor putea verifica modalitatea în care persoanele delegate, inclusiv prestatorii de servicii, realizează operațiunile de înregistrare în Registru.

Pentru a sprijini angajatorii și salariații să utilizeze REGES ONLINE, Inspecția Muncii a pus la dispoziția acestora următoarele opțiuni de suport tehnic:

Potrivit prevederilor H.G. nr. 295/2025, angajatorii au obligaţia să se înregistreze în noul sistem REGES ONLINE până la sfârşitul lunii septembrie din acest an. În acest moment din totalul de 11.876 de angajatori activi la nivelul judeţului Neamţ, 672 de angajatori s-au înregistrat în platforma on-line.

Avem o permanentă şi foarte bună colaborare cu  autorităţile şi instituţiile din judeţul Neamţ, în mod deosebit cu Instituţia Prefectului, Inspectoratul de Poliţie Judeţean, Inspectoratul  de Jandarmi Judeţean, Direcţia Sanitar Veterinară, Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Autoritatea Rutieră Română, Casa Judeţeană de Pensii, Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi cu alte instituţii şi autorităţi pentru verificarea respectării normelor legale în vigoare. Mulţumim pe această cale autorităţilor şi instituţiilor din judeţul Neamţ pentru buna colaborare în desfăşurarea acţiunilor comune.

Cu ocazia împlinirii a 26 de ani de la înfiinţarea Inspecţiei Muncii prin Legea nr. 108 din 1999, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamt a organizat la sediul din Piatra Neamț, o masă rotundă la care au participat reprezentanţi ai angajatorilor şi salariaţilor, ai patronatelor şi sindicatelor şi ai serviciilor externe de prevenire şi protecţie în domeniul SSM din judeţul Neamţ, preocupaţi de implementarea legislaţiei armonizate în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special în întreprinderile mici şi mijlocii şi de combaterea fenomenului muncii nedeclarate sau subdeclarate. Cu acest prilej au fost distribuite materiale informative destinate lucrătorilor şi angajatorilor.

Suntem conştienţi că trebuie să ne adaptăm din mers şi să ţinem pasul cu toate provocările unei pieţe a muncii într-o continuă schimbare, să menţinem în continuare un nivel înalt de încredere în rândul angajatorilor şi angajaţilor şi să răspundem prompt şi cu profesionalism solicitărilor cetăţenilor. 

II. Acţiunea nr. 2 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania Naţională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă de către angajatorii care desfășoară activități din domeniile: „construcții clădiri” cod CAEN 41, „lucrări de geniu civil”  cod CAEN 42 și „lucrări speciale de construcții” cod CAEN 43

În  perioada 14-19 iulie 2025 s-a  desfăşurat Campania Naţională pentru identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind securitatea şi sãnãtatea în muncã de cãtre angajatorii care desfãşoarã activitãţi din domeniile: „ construcţii clădiri" - cod CAEN 41, „ lucrări de geniu civil" - cod CAEN 42 şi „lucrări speciale de construcţii" - cod CAEN 43, acţiune care face parte din Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2025 şi din  programul Propriu de Acţiuni al Inspectoratului Teritorial de Muncã Neamţ pentru anul 2025.

Obiectivele acţiunilor de control au fost :

  • identificarea şi verificarea agenţilor economici care activeazã în domeniile: „construcţii clădiri" - cod CAEN 41, „ lucrări de geniu civil" - cod CAEN 42 şi „lucrări speciale de construcţii" - cod CAEN 43, privind respectarea prevederilor legale în vigoare;
  • eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii;
  • creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi  sănătăţii în muncă.

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au  efectuat 39 de controale.

La 10 angajatori au fost identificate 13 persoane care prestau muncă nedeclarată, din care 12 persoane prestau activitate fără a avea încheiate contracte individuale de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii şi o persoană presta activitate în perioada în care acesta avea contractul individual de muncă suspendat.

Inspectorii de muncă au dispus sistarea activității la 3 locuri de muncă și au fost oprite din funcționare 2 echipamente de muncă.

Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă,  inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 46 sancţiuni contravenţionale din care 35 amenzi în cuantum de 336.600 lei şi 11 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 67 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:

- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua  anterioară începerii activităţii sau în perioada în care acesta are contractul individual de muncă suspendat;

- nerespectarea obligaţiei de a ţine la locul de muncã evidenţa orelor de muncã prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;

- nerespectarea obligaţiei  de a face dovada plãții drepturilor salariale și  de a informa salariații privind data de platã a salariului;

- nerespectarea obligaţiei  de a face dovada inițierii negocierii colective la nivel de unitate;

- nerespectarea obligaţiei  de a elibera o adeverințã de vechime pentru salariați la încetarea activitãții;

- transmiterea de date eronate sau incomplete în registrul general de evidenţă a salariaţilor ;

- nerespectarea obligaţiei de a asigura semnalizarea de securitate şi sãnãtate în muncã la locurile de muncã ;

- nerespectarea obligaţiei de a organiza activitatea de prevenire şi protecţie la nivelul  unitãţii;

- nerespectarea obligaţiei de a lua mãsuri pentru purtarea echipamentului individual de protecţie de cãtre lucrãtori;

- nerespectarea obligaţiei  de a asigura echipamente de muncã fãrã pericol pentru securitatea şi sãnãtatea lucrãtorilor (schele neconforme, echipamente de ridicat neconforme);

- nerespectarea obligaţiei de a asigura o instruire corespunzătoare în domeniul SSM pentru lucrători.

III. Controale  la hoteluri şi restaurante

În perioada 21-26 iulie 2025 s-a desfăşurat Campania Naţională pentru identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, de către angajatorii care desfăsoară activităţi în domeniile „Hoteluri şi alte facilităţi de cazare” şi „ Restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie ”(COD CAEN 55,56), acţiune care face parte din Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2025 şi din  programul Propriu de Acţiuni al Inspectoratului Teritorial de Muncã Neamţ pentru anul 2025.

Obiectivele acţiunilor de control au fost :

  • identificarea şi verificarea agenţilor economici care activeazã în domeniile: hoteluri şi alte facilităţi de cazare, restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie, privind respectarea prevederilor legale în vigoare;
  • eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii;
  • creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi  sănătăţii în muncă.                     

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au  efectuat 41 de controale, inclusiv sâmbata și în timpul nopții.

La 6 angajatori au fost identificate 8 persoane care prestau activitate fără a avea încheiate contracte individuale de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii.

Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă,  inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 33 sancţiuni contravenţionale din care 24 amenzi în cuantum de 206.800 lei şi 9 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 59 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:

- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua  anterioară începerii activităţii;

- nerespectarea obligaţiei de a ţine la locul de muncã evidenţa orelor de muncã prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;

- neîndeplinirea măsurilor dispuse de inspectorii de muncă la controalele anterioare;

- transmiterea de date eronate sau incomplete în registrul general de evidenţă a salariaţilor ;

- nerespectarea obligaţiei de a asigura semnalizarea de securitate şi sãnãtate în muncã la locurile de muncã ;

- nerespectarea obligaţiei de a asigura efectuarea controlului medical periodic pentru lucrãtori la termenul scadent;

- nu era asiguratã activitatea de prevenire şi protecţie la nivelul unitãţii;

- nerespectarea obligaţiei de a asigura o instruire corespunzătoare în domeniul SSM pentru lucrători.

IV.Acţiunea nr. 7 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii.

În luna iulie, au fost verificate 5 societăţi şi un număr de 26 produse. Nu au fost dispuse măsuri de remediere şi nu au fost aplicate sancțiuni contravenţionale.

V. Verificarea respectării prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă

În perioada 07 iulie – 11 iulie 2025, în zilele în care s-au înregistrat temperaturi extreme (mai mari de 37 grade C sau indicele de temperatură–umezeală (ITU) a depăşit pragul critic de 80 unități), inspectorii de muncă au efectuat un număr de  10 controale la agenţi economici. Au fost dispuse 2 măsuri de remediere a neconformităților constatate și au fost aplicate două sancțiuni contravenționale.

VI. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă

În data de 17 iulie 2025, în sala “Mihail Sadoveanu” a Palatului Administrativ a fost organizată o reuniune de lucru a Comisiei de Dialog Social a judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care a participat și inspectorul șef al ITM Neamţ.

Tot în data de 17 iulie 2025, în sala “Ion Creangă” a Palatului Administrativ a fost organizată o ședință a Colegiului Prefectural al Județului Neamț. Această întâlnire a reunit reprezentanți ai serviciilor publice deconcentrate și ai principalelor instituții cu rol administrativ în județ, într-un cadru dedicat analizei activităților curente și identificării soluțiilor de optimizare. În cadrul ședinței, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț a prezentat principalele linii de acțiune în domeniul relațiilor de muncă si al securității și sănătății în muncă.

Au fost evidențiate următoarele aspecte: rezultatele controalelor tematice derulate în unități economice în județ, campaniile de informare și consiliere a angajatorilor,  măsurile luate în cazul neregulilor constatate și obiectivele privind prevenirea muncii nedeclarate și promovarea unui climat de muncă sigur și echitabil.

 

C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA IULIE:

  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 36 din 30 iunie 2025 pentru stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice;
  • Ordinul CNPP nr. 342 din 5 iunie 2025 privind aprobarea <LLNK 12025     0310JK01   0 18>Procedurii tehnice de transformare a zilelor lucrătoare în zile calendaristice, în vederea determinării stagiului de cotizare realizat de asiguraţii sistemului public de pensii;
  • Legea nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

Inspector şef ITM Neamț

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord