În perioada 01.05-31.05.2025, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2025, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.
A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA MAI:
În luna mai, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 149 acţiuni de control, din care 102 în domeniul relaţiilor de muncă şi 47 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 150 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 47 angajatori au fost sancţionaţi cu 70 sancţiuni contravenţionale, din care 41 amenzi în cuantum de 578.000 lei şi 29 avertismente contravenţionale.
A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ
În luna mai au fost realizate 47 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 35 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 19 angajatori au fost sancţionaţi cu 23 sancţiuni contravenţionale, din care 17 amenzi în cuantum de 74.500 lei şi 6 avertismente contravenţionale.
Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:
La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 23 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, căderea de la acelaşi nivel şi accidentele rutiere. Dintre evenimentele comunicate, patru au fost mortale. Toate evenimentele comunicate sunt în curs de cercetare.
A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
În luna mai, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 102 controale, au dispus 115 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 47 de sancţiuni contravenţionale, din care 24 de amenzi în cuantum de 503.500 lei şi 23 avertismente contravenţionale.
Inspectorii de muncă au identificat persoane care prestau muncă nedeclarată la angajatori din domeniile: prelucrarea lemnului, baruri, jocuri de noroc, creşterea animalelor, alimentaţie publică, administrare imobile şi inventarierea stocurilor de produse.
În luna mai, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 40 contracte colective de muncă şi 2 acte adiţionale la contractele colective de muncă.
B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA MAI:
I. Acţiunea nr. 7 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii.
În luna mai, au fost verificate 6 societăţi şi un număr de 31 produse. A fost dispusă o măsură de remediere şi a fost aplicat un avertisment contravenţional.
Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a organizat în data de 30 mai 2025, la sediul instituţiei, o acţiune de informare şi conştientizare cu producătorii, importatorii şi distribuitorii cu privire la punerea la dispoziţie pe piaţă a produselor industriale. Tema întâlnirii a fost respectarea legislaţiei muncii, atât în domeniul supravegherii pieţei produselor cât şi în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã.
II. Acţiunea nr. 19 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Acţiune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mici
Acţiunea are ca obiectiv monitorizarea respectării prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale, precum şi aplicarea măsurilor de prevenire şi protecţie. Inspectorii de muncă urmăresc, pe de o parte, conştientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectării cerinţelor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi, pe de altă parte, identificarea situaţiei actuale a activităţilor de prevenire şi protecţie realizate în întreprinderi mici din toate domeniile de activitate.
III. Seminar dedicat noilor reglementări privind evidenţa salariaţilor, în parteneriat cu Filiala CECCAR Neamţ
In data de 20 mai, în sala de conferinţe a Grand Hotel Ceahlău din Piatra Neamţ, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ în colaborare cu Filiala CECCAR Neamţ, a organizat un seminar dedicat prezentării platformei REGES-ONLINE şi a noilor obligaţii legale privind evidenţa salariaţilor.
La eveniment au participat inspectorul şef al ITM Neamt, însoţit de inspectorul şef adjunct RM şi inspectori din cadrul instituţiei, alături de conducerea Consiliului Filialei CECCAR Neamţ. Reprezentanţii ITM au susţinut prezentări privind înregistrarea în noua platformă, modalităţile de utilizare a aplicaţiei, extragerea informaţiilor relevante, precum şi aspectele legislative care trebuie respectate de angajatori. Seminarul a reunit 98 de membri ai filialei, care au participat activ la sesiunea de informare şi dezbatere. Au fost abordate atât aspecte tehnice, cât şi implicaţiile legislative ale utilizării platformei REGES-ONLINE, într-un demers comun de sprijin pentru aplicarea corectă a noilor reglementări.
IV.Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă
În data de 20 mai, la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, s-a întrunit Consiliul Consultativ Tripartit constituit la nivelul judetului Neamţ. La şedinţă au participat membrii desemnaţi ai organizaţiilor sindicale şi patronale cât şi reprezentanţi din partea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ.
Cu această ocazie, au fost prezentate de către reprezentanţii ITM Neamţ, actele normative de interes pentru activitatea inspectoratului teritorial de muncă, pentru activitatea organizaţiilor patronale, agenţilor economici şi organizaţiilor sindicale, publicate în Monitorul Oficial în ultima perioadă .
În cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, desfăşurate în data de 27 mai, inspectorul şef al ITM Neamţ a prezentat noile reglementări privind Registrul general de evidenţă a salariaţilor – REGES-ONLINE, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 295/2025, intrată în vigoare la data de 27 martie 2025.
C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA MAI:
-Legea nr. 53 din 30 aprilie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor;
-Ordinul ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale nr. 1.107 din 6 mai 2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii şi interogării datelor în/din Registrul general de evidenţă a salariaţilor - REGES-ONLINE.