În perioada 01.03-31.03.2024, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2024, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.
A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA MARTIE:
În luna martie 2024, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate un număr de 307 acţiuni de control, din care 171 în domeniul relaţiilor de muncă şi 136 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Urmare finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 319 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 113 angajatori au fost sancţionaţi cu 134 sancţiuni contravenţionale, din care 52 avertismente contravenţionale şi 82 amenzi în cuantum de 247.200 lei.
A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ
În luna martie 2024, au fost realizate un număr de 136 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 82 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 66 angajatori au fost sancţionaţi cu 75 sancţiuni contravenţionale, din care 30 avertismente contravenţionale şi 45 amenzi în cuantum de 166.500 lei.
Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:
La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 16 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, căderea de la același nivel sau de la mică înălțime şi accidentele de circulaţie.
A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
În luna martie 2024, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 171 controale, au dispus 237 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 59 sancţiuni contravenţionale, din care 37 amenzi în cuantum de 80.700 lei şi 22 avertismente contravenţionale.
În luna martie 2024, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instiţuţia noastră 19 contracte colective de muncă și un act adițional la contractul colectiv de muncă.
B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA MARTIE:
I. Campania națională la angajatori care desfãșoarã activitate în domeniul demontarea (dezasamblarea) maşinilor şi echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor
În perioada 05-09 martie 2024, s-a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă și a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, de către angajatorii care desfăşoară activitate în domeniul „Demontarea (dezasamblarea) maşinilor şi echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor” cod CAEN 3831 .
Obiectivele acțiunilor de control au fost :
- identificarea și verificarea agenților economici care activeazã în domeniul „demontarea (dezasamblarea) maşinilor şi echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor”, privind respectarea prevederilor legale în vigoare;
- eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii;
- creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relațiilor de muncă și securității și sănătății în muncă.
În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au verificat un număr de 19 agenţi economici.
Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:
- angajatorul nu a organizat activitatea de acordare a primului ajutor (nu era asigurată dotarea locurilor de muncă cu truse sanitare, nu au fost desemnați lucrãtorii care asigurã mãsuri de prim ajutor);
- angajatorul nu a facut dovada efectuării controlului medical periodic de către medicul de medicina muncii la termenul scadent;
- angajatorul nu a organizat activitatea de prevenire și protecție la nivelul unitãții;
- angajatorul nu a asigurat autorizarea funcționãrii și a verificãrilor periodice conform prescripțiilor ISCIR a echipamentelor de ridicat;
- angajatorul nu asigura echipamente de muncã fãrã pericol pentru securitatea și sãnãtatea lucrãtorilor;
- angajatorul nu a asigurat semnalizarea de securitate și sãnãtate în muncã la locurile de muncã;
- dosarele de personal erau incomplete;
- angajatorul nu respecta obligația de a elibera o adeverințã de vechime pentru salariați la încetarea activitãții;
- angajatorul nu respecta obligația de transmitere a datelor în REGES în termenul legal;
- angajatorul nu respecta obligația de a ține la locul de muncã evidența orelor de muncã prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru,
- angajatorul nu face dovada aducerii la cunoșținta salariaților a dispozițiilor regulamentului de ordine interioarã.
Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relațiilor de muncă și securității și sănătății în muncă, inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 24 sancţiuni contravenţionale din care 17 amenzi în cuantum de 55.100 lei şi 7 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 35 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.
II. Campania națională la angajatori care desfãșoarã activitate în centrele comerciale (supermarket, hipermarket)
În perioada 11-15 martie 2024, s-a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncã, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sãnãtate în muncã de cãtre angajatorii care își desfãșoarã activitatea în centre comerciale (supermarket, hipermarket) în domeniul „Comerț cu amãnuntul, cu excepția autovehiculelor și motocicletelor" - cod CAEN 47.
În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au verificat un număr de 41 agenţi economici.
Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:
- nerespectarea obligației angajatorului referitoare la acordarea repausului săptămânal de 48 ore consecutive;
- nerespectarea obligației angajatorului de a ţine la locul de muncă, evidenţa reală a orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
- nerespectarea obligației angajatorului de a stabili prin contractul individual de muncă un spor la salariu, pentru situațiile în care repausul săptămânal este acordat şi în alte zile decât sâmbăta și duminica;
-angajatorul nu a făcut dovada plății drepturilor salariale către toți salariații îndreptățiți;
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale potrivit cărora durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore va fi urmată de o perioadă de repaus de 24 de ore;
-dosarele de personal erau incomplete;
-angajatorul nu respecta repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii care este, de regulă, uniformă, de 8 ore pe zi timp de 5 zile, cu două zile de repaus;
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la îndeplinirea obligației de a elibera o adeverință de vechime și a unui extras de Revisal salariatului care a încetat activitatea;
- angajatorul nu a organizat activitatea de acordare a primului ajutor (nu era asigurată dotarea locurilor de muncă cu truse sanitare, nu au fost desemnați lucrãtorii care asigurã mãsuri de prim ajutor);
- angajatorul nu a facut dovada efectuării controlului medical periodic de către medicul de medicina muncii la termenul scadent;
- angajatorul nu a organizat activitatea de prevenire și protecție la nivelul unitãții;
- angajatorul nu asigura echipamente de muncã fãrã pericol pentru securitatea și sãnãtatea lucrãtorilor.
Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relațiilor de muncă și securității și sănătății în muncă, inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 25 sancţiuni contravenţionale din care 20 amenzi în cuantum de 52.100 lei şi 5 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 56 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.
III. Campania națională la angajatori care desfãșoarã activități în domeniile „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice" - cod CAEN 23 şi „Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi a materialelor de construcţie şi echipamentelor sanitare" cod CAEN 4673”
În perioada 18-22 martie 2024, s-a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea si executarea contractelor individuale de muncă, precum şi prevederile legale privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă de către angajatorii care desfăşoară activități în domeniile „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice" - cod CAEN 23 şi „Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi a materialelor de construcţie şi echipamentelor sanitare" cod CAEN 4673”.
Obiectivele acţiunilor de control au fost :
- identificarea şi verificarea agenţilor economici care activeazã în domeniile „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice" - cod CAEN 23 şi „Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi a materialelor de construcţie si echipamentelor sanitare" cod CAEN 4673”, privind respectarea prevederilor legale în vigoare;
- eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă.
În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au verificat un număr de 20 agenţi economici.
Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:
- nerespectarea obligaţiei angajatorului de a ţine la locul de muncă, evidenţa reală a orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
-dosarele de personal erau incomplete;
-angajatorul nu respecta repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii care este, de regulă, uniformă, de 8 ore pe zi timp de 5 zile, cu două zile de repaus;
- angajatorul nu respecta dispoziţiile legale referitoare la îndeplinirea obligaţiei de a elibera o adeverinţă de vechime şi a unui extras de Revisal salariatului care a încetat activitatea;
- angajatorul nu a asigurat o instruire corespunzătoare şi suficientă în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
- angajatorul nu a stabilit şi asigurat delimitarea, îngrădirea şi semnalizarea tuturor zonelor periculoase;
- angajatorul nu a organizat activitatea de acordare a primului ajutor;
- angajatorul nu a facut dovada efectuării controlului medical periodic de către medicul de medicina muncii la termenul scadent;
- angajatorul nu a organizat activitatea de prevenire şi protecţie la nivelul unitãţii;
-angajatorul nu a asigurat verificarea tehnicã periodicã a echipamentelor de ridicat, conform prescripţiilor ISCIR.
Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă, inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 23 sancţiuni contravenţionale din care 17 amenzi în cuantum de 39.500 lei şi 6 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 42 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.
IV. Campania națională la angajatori care desfãșoarã activități în domeniile învăţământ preşcolar şi activităţi de îngrijire zilnică pentru copii
În perioada 25-29 martie 2024, s-a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legate privind încheierea si executarea contractelor individuale de muncă de către angajatorii care desfăşoară activităţi din domeniile „ Învăţământ preşcolar " - cod CAEN 8510 şi „ Activităţi de îngrijire zilnică pentru copii "- cod CAEN 8891.
Obiectivele acţiunilor de control au fost :
-identificarea şi verificarea agenţilor economici care activeazã în domeniile „ Învăţământ preşcolar " - cod CAEN 8510 şi „ Activităţi de îngrijire zilnică pentru copii "- cod CAEN 8891, privind respectarea prevederilor legale în vigoare;
-eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii;
-creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă.
În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au verificat un număr de 13 angajatori.
Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:
-nu erau respectate dispoziţiile legale referitoare la eliberarea unei adeverinţe de vechime şi a unui extras de REVISAL salariatului care a încetat activitatea;
-în contractele individuale de muncă cu timp parţial nu erau cuprinse menţiunile privind repartizarea timpului de muncă.
Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă, inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 3 amenzi în cuantum de 900 lei şi au dispus 15 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.
V. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2024, coordonat de către Comisia Europeană
În luna martie 2024 au fost verificaţi şase agenţi economici şi un număr de 23 produse. A fost dispusă o măsură de remediere şi a fost aplicat un avertisment contravenţional.
VI. Seminarul „Noutăți legislative în domeniul Securității și Sănătății în Muncă” organizat de Camera de Comerț și Industrie Neamț și Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț
În data de 14 martie 2024, la sediul Camerei de Comerț și Industrie Neamț, s-a desfășurat seminarul „Noutăți legislative în domeniul Securității și Sănătății în Muncă”.
Prezentarea seminarului a fost susținută de către inspectorul șef al Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț și șeful Serviciului Control SSM. La eveniment au participat un număr de 29 persoane, administratori cât și reprezentanți ai firmelor care asigură consultanță în domeniul SSM.
Principalele teme de discuție abordate în cadrul seminarului au fost legate de noutățile și modificările aduse la:
- Directiva-cadru europeană privind securitatea şi sănătatea în muncă (Directiva 89/391/CEE), adoptată în 1989, reprezentând un important instrument pentru îmbunătăţirea securităţii şi sănătăţii în muncă;
- Transpunerea integrală a Directivei – cadru în legislația națională:
- Legislația Primară ( Legea SSM nr. 319/2006, Legea nr. 108/1999)
- Legislația Secundară ( HG nr. 1425/2006, HG nr. 355/2007)
- Legislația Terțiară ( Instrucțiuni Proprii de Securitate a Muncii, Proceduri de Lucru, Regulamente, Fișe Tehnologice);
- SR EN ISO 45001:2023 – Standardul European privind sistemul de management al sănătății și securității în muncă, adoptat de către Asociația de Standardizare din România (ASRO) și intrat în vigoare în data de 01.03.2024.
Totodată reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamț au prezentat situații concrete din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă întâlnite în practică. Seminarul a fost unul interactiv și de un real interes, participanții prezentând diferite probleme pe care le întâmpină în activitatea desfășurată și totodată primind răspunsuri la întrebările adresate.
VII.Ziua Naţională a Meseriilor - 11 martie 2024
Pentru promovarea învățământului profesional și tehnic, precum și a meseriilor, Inspectoratul Școlar Județean Neamț a organizat ,,Săptămâna meseriilor” în perioada 11-15 martie 2024, iar în data de 11 martie 2024 s-a desfășurat activitatea ,,Ziua Națională a Meseriilor în județul Neamț”.
La această activitate au participat reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Neamț, cadre didactice din unitățile de învățământ profesional și tehnic, cadre didactice din unitățile de învățământ gimnazial, membri ai Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social și reprezentanți ai operatori economici.
Unitățile școlare care au ofertă educațională pentru învățământul profesional și dual au prezentat materiale de promovare a calificărilor profesionale pe care le oferă, specificul fiecărei meserii în parte, precum și oportunitățile de educație și dezvoltare pe care școala le oferă elevilor.
Cu această ocazie, inspectorul șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a răspuns invitaţiei organizatorilor acestui eveniment, prilej în care, au fost realizate prezentări de bune practici în dezvoltarea şi promovarea meseriilor şi învăţământului profesional şi tehnic în unităţi şcolare din judeţul Neamţ.
VIII. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă
În luna martie 2024, un număr de 199 angajatori au fost informaţi în timpul acţiunilor de control, cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În această lună au fost transmise prin e-mail un număr de 180 informări cu privire la legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În data de 14 martie 2024, a fost organizată o reuniune de lucru ale Comisiei de Dialog Social a Judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care a participat un reprezentant al ITM Neamţ.
C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA MARTIE:
- Hotărârea Guvernului nr. 181 din 28 februarie 2024 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;
- Legea nr. 28 din 29 februarie 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor;
- Hotărârea Guvernului nr. 179 din 28 februarie 2024 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.093/2006 privind stabilirea cerinţelor minime de securitate şi sănătate pentru protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi cancerigeni sau mutageni la locul de muncă, precum şi a Hotărârii Guvernului nr. 1.218/2006 privind stabilirea cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă pentru asigurarea protecţiei lucrătorilor împotriva riscurilor legate de prezenţa agenţilor chimici;
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 19 din 7 martie 2024 privind unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din sănătate, asistenţă socială şi alte sectoare de activitate bugetară;
- Hotărârea Guvernului nr. 203 din 14 martie 2024 privind înfiinţarea şi administrarea Registrului naţional al datelor de contact;
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 25 din 21 martie 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor şi al frontierei;
- Hotărârea Guvernului nr. 240 din 21 martie 2024 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţământ superior, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 473/2014;
- Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 435 din 26 martie 2024 privind aprobarea procedurii şi a condiţiilor tehnice pentru înregistrarea probelor de concurs, accesul la înregistrarea probelor de concurs şi stocarea înregistrării;
- Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 436 din 26 martie 2024 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind utilizarea instrumentelor informatice de extragere automată a subiectelor de către comisia de concurs pentru ocuparea unor funcţii publice de execuţie vacante şi temporar vacante şi a unor funcţii publice de conducere vacante, precum şi la concursul de promovare în clasă şi în grad profesional;
Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 437 din 26 martie 2024 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind comunicarea înştiinţării de către autorităţile şi instituţiile publice, precum şi publicarea anunţului de concurs pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
