Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility I.T.M. Neamt Activitate ITM - noiembrie 2024
 
Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt

Articole și noutăți

Activitate ITM - noiembrie 2024

În perioada 01.11-30.11.2024, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2024, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA  NOIEMBRIE:

În luna noiembrie, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 233 acţiuni de control, din care 167 în domeniul relaţiilor de muncă şi 66 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca  urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 183 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 64 angajatori au fost sancţionaţi cu 87 sancţiuni contravenţionale, din care 52 amenzi în cuantum de 382.100 lei şi 35  avertismente contravenţionale.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna noiembrie, au fost realizate 66 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 19 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 18 angajatori au fost sancţionaţi cu 19 sancţiuni contravenţionale, din care 13 amenzi în cuantum de 48.000 lei şi 6 avertismente contravenţionale.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 25 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la accidentele rutiere, căderea de la același nivel şi utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă. Dintre evenimentele comunicate, unul a fost mortal. Toate  evenimentele  comunicate sunt în curs de cercetare.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna noiembrie, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 167 controale, au dispus 164 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 68 sancţiuni contravenţionale, din care 39 amenzi în cuantum de 334.100 lei şi 29 avertismente contravenţionale.

La patru angajatori au fost identificate șase persoane care prestau muncă nedeclarată fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii. Domeniile de activitate în care se presta muncă nedeclarată: baruri, transporturi rutiere de persoane, restaurante şi exploatare forestieră.

În luna noiembrie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 27 contracte colective de muncă.

 

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA NOIEMBRIE:

I. ITM Neamţ a verificat angajatorii cu privire la încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României

În perioada 31.10.2024-08.11.2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a desfăşurat Campania Națională privind verificarea modului de respectare de către angajatori a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările şi completările ulterioare.

Obiectivele campaniei au fost:

  • identificarea și combaterea muncii nedeclarate a străinilor pe piața muncii din România;
  • identificarea angajatorilor care utilizează cetățeni străini non UE în activități lucrative;
  • identificarea angajatorilor români care primesc la muncă pe teritoriul României un lucrător străin non UE detașat;
  • garantarea în plată a salariului de bază minim brut pe țară;
  • verificarea respectării  prevederilor privind timpul de muncă și de odihnă;
  • eliminarea neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate;
  • creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor  români  pentru necesitatea respectării prevederilor legale privind angajarea străinilor;
  • diminuarea consecințelor sociale și economice negative cara derivă din nerespectarea regimului străinilor pe teritoriul României.   

Au fost verificaţi 45 de angajatori. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor, 13 angajatori au fost sancționați contravențional. Inspectorii de muncă au  dispus 37 de măsuri pentru remedierea neconformităților constatate și au aplicat 18 sancţiuni contravenţionale, din care 10 amenzi în cuantum de 212.700 lei şi 8 avertismente contravenţionale.

Deficienţele constatate în acţiunile de control au fost următoarele:

  • primirea la muncă   a  cetăţenilor străini fără aviz de angajare;
  • angajatorul nu a precizat în contractele individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru;
  • registrul general de evidenţă a salariaţilor era transmis cu date eronate;
  • angajatorul nu respecta obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;

angajatorul nu a făcut dovada eliberării salariaților ale căror contracte individuale de muncă au încetat, a unei adeverinţe care să ateste activitatea desfăşurată de aceștia, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registrul general de evidenţă a salariaţilor.

II. Controale  ITM Neamţ  la angajatori din domeniul transportului rutier

În perioada 14-22 noiembrie 2024 s-a desfăşurat Campania Naţională privind verificarea modului în care se respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier.

Obiectivele acțiunilor de control au fost :

  • identificarea și combaterea cazurilor de muncă nedeclarată;
  • respectarea prevederilor din Codul Muncii privind modificarea contractului individual de muncã, respectarea timpului de muncã și de odihnã, concediul anual de odihnã, plata salariului;
  • respectarea prevederilor privind registrul general de evidențã a salariaților;
  • respectarea prevederilor legale privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnã ale conducãtorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistare a activitãții acestora;
  • eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii.

În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au  efectuat 45 de controale. O parte dintre controalele efectuate în trafic au fost realizate împreună cu inspectori din cadrul ISCTR Neamț.

Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul relațiilor de muncă,  inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 21 de sancţiuni contravenţionale din care 11 amenzi în cuantum de 10.000 lei şi 10 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 46 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:

- angajatorul nu respecta obligația de a ține evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru;

- nerespectarea prevederilor legale privind repausul săptămânal;

- angajatorul a  transmis date eronate sau incomplete în REGES ;

- angajatorul nu respecta obligația de a elibera o adeverință de vechime pentru salariați la încetarea activității;

- angajatorul nu  a făcut dovada plății drepturilor salariale către toți salariații unității.

III. ITM Neamţ a verificat agenţii de plasare a forţei de muncă în străinătate

În perioada 27-29 noiembrie 2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea respectării prevederilor legale cu privire la condiţiile de funcţionare şi procedura de înregistrare a agenților de plasare a forței de muncă în străinătate, potrivit Legii nr.156/2000  privind protecția cetățenilor străini care lucrează în străinătate, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivele campaniei au fost:

  • Identificarea cazurilor de nerespectare a condițiilor de funcționare și a procedurii de înregistrare, de către persoanele juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României ca agenţi de plasare forţă de muncă în străinătate;
  • Identificarea cazurilor de plasare forţă de muncă  efectuată fără respectarea condiției de a se constitui ca agent de plasare forţă de muncă în străinătate și de a se înregistra la inspectoratul teritorial de muncă;
  • Conştientizarea agenţilor de plasare a forţei de muncă în străinătate faţă de obligativitatea respectării prevederilor legale în domeniul de referinţă;
  • Diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către agenţii de plasare forţă de muncă în străinătate a prevederilor legale în domeniu;

Au fost verificaţi cinci angajatori cu obiect de activitate principal 7830 – servicii de furnizare și management al forței de muncă şi un agent de plasare forţă de muncă în străinătate. La un angajator inspectorii de muncă au dispus o măsură de remediere a unei deficiențe constatate. Nu au fost aplicate sancţiuni contravenţionale.

IV. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă

În luna noiembrie 2024, un număr de 199 angajatori au fost informaţi în timpul acţiunilor de control, cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În această lună au fost transmise prin e-mail un număr de 160 informări cu privire la legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

La data de 13 noiembrie, la sediul Primăriei Roman a fost organizată întâlnirea de lucru lunară, cu angajatorii care desfășoară activitate în industria prelucrătoare. La această ședință informativă au participat inspectorul șef, inspectorul șef adjunct relații de muncă, șeful serviciului control sănătate și securitate în muncă, inspectori de muncă din cadrul ITM Neamț, precum și un număr de 49 reprezentanți ai angajatorilor din industria prelucrătoare.

Cu această ocazie, au fost abordate o serie de teme și noutăți legislative din domeniile relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă, dintre care, amintim:

  • prezentarea de către inspectorul șef, a unei informări cu privire la numărul de angajați și angajatori din județul Neamț și din zona Roman, precum și o situație a angajatorilor cu cel puțin 10 salariați, care au obligația de a negocia contract colectiv de muncă la nivel de unitate, numărul de contracte colective înregistrate la ITM Neamț în perioada ianuarie – octombrie 2024 și a celor aflate în vigoare la 31.10.2024, din județul Neamț și zona Roman.
  • prezentarea de către inspectorul șef adj. RM, a lucrării cu titlul “Strategie națională pentru formarea adulților în perioada 2024-2027”;
  • prezentarea Campaniei naționale de informare și conștientizare a prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare;
  • prezentarea Campaniei naționale de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime;
  • prezentarea Campaniei Europene “Locuri de muncă sigure și sănătoase, Securitatea și Sănătatea în muncă în era digitală” .

În data de 26 noiembrie 2024, a fost organizată o reuniune de lucru a Comisiei de Dialog Social a Judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care a participat inspectorul șef al ITM Neamţ.

V. Majorarea salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată începând cu data de 1 ianuarie 2025

Hotărârea Guvernului nr. 1.506 din 27 noiembrie 2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată publicată în Monitorul Oficial nr. 1185 din 28 noiembrie 2024 prevede :

ART. 1  Începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră.

ART. 2  La data prevăzută la art. 1, <LLNK 12024   598 20 301   0 33>Hotărârea Guvernului nr. 598/2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 6 iunie 2024, se abrogă.

C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA NOIEMBRIE:

  • Legea nr. 283 din 13 noiembrie 2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative,  pentru stabilirea salariilor minime adecvate;
  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 127 din 7 noiembrie 2024 privind unele măsuri în domeniul social;
  • Hotărârea Guvernului nr. 1.506 din 27 noiembrie 2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord