În perioada 01.09-30.09.2024, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2024, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.
A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA SEPTEMBRIE:
În luna septembrie, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 244 acţiuni de control, din care 155 în domeniul relaţiilor de muncă şi 89 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 149 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 60 angajatori au fost sancţionaţi cu 77 sancţiuni contravenţionale, din care 45 amenzi în cuantum de 242.100 lei şi 32 avertismente contravenţionale.
A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ
În luna septembrie, au fost realizate 89 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 30 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 25 angajatori au fost sancţionaţi cu 28 sancţiuni contravenţionale, din care 17 amenzi în cuantum de 70.500 lei şi 11 avertismente contravenţionale.
Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:
La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 17 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă şi accidentele rutiere. Dintre evenimentele comunicate, două au fost mortale. Toate evenimentele comunicate sunt în curs de cercetare.
A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
În luna septembrie, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 155 controale, au dispus 119 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 49 sancţiuni contravenţionale, din care 28 amenzi în cuantum de 171.600 lei şi 21 avertismente contravenţionale.
La 4 angajatori au fost identificate 7 persoane care prestau muncă nedeclarată fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii. Domeniile de activitate în care se presta muncă nedeclarată: transporturi rutiere de mărfuri, construcții, creșterea animalelor şi restaurante.
În luna septembrie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 17 contracte colective de muncă şi 4 acte adiţionale la contractele colective de muncă.
B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA SEPTEMBRIE:
I.Campania Naţională de control la angajatorii care desfăşoară activităţi de depozitare şi comercializare a carburanţilor auto
În perioada 02–04.09.2024, s-a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea modului de respectare a prevederile legale privind încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă şi pentru verificarea modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătățirea securității şi protecția sănătății lucrătorilor, de către angajatorii care desfăşoară activităţi de depozitare și comercializare a carburanților auto – cod CAEN 4730, 4671”.
Obiectivele campaniei au fost:
- identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează relaţiile de muncă şi luarea măsurilor care se impun pentru determinarea acestora să se conformeze dispoziţiilor legale;
- eliminarea neconformităţilor constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea neconformităţilor;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de
muncă;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă;
- eliminarea neconformităţilor constatate în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la angajatorii din domeniile de activitate vizate de campanie.
Au fost verificaţi 18 angajatori. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost dispuse 23 de măsuri de remediere şi au fost aplicate 13 sancţiuni contravenţionale, din care 8 amenzi în cuantum de 23.800 lei şi 5 avertismente contravenţionale. La un agent economic, inspectorii de muncă au dispus sistarea activității la punctul de lucru deoarece nu era stabilită şi asigurată delimitarea, îngrădirea şi semnalizarea tuturor zonelor periculoase.
Deficienţele cele mai frecvent constatate în acţiunile de control au fost următoarele:
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la acordarea repausului săptămânal de 48 ore consecutive;
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la acordarea repausului de 24 de ore după un program de lucru de 12 ore ;
- angajatorul nu a făcut dovada plății în totalitate a drepturilor salariale tuturor salariaților îndreptățiți;
- angajatorul nu respecta obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
- angajatorul nu a făcut dovada eliberării salariaților ale căror contracte individuale de muncă au încetat, a unei adeverinţe care să ateste activitatea desfăşurată de aceștia, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registrul general de evidenţă a salariaţilor;
- angajatorul nu a cuprins în contractele individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru;
- angajatorul nu respecta obligația de a păstra la locul de muncă o copie a contractului individual de muncă pentru salariați care prestează activitate la locul de muncă;
- registrul general de evidenţă a salariaţilor era transmis cu date eronate;
- angajatorul nu a instruit corespunzător lucrătorii din punct de vedere a securităţii şi sănătăţii în muncă;
- angajatorul nu a stabilit şi asigurat delimitarea, îngrădirea şi semnalizarea tuturor zonelor periculoase ;
- angajatorul nu a respectat interdictia de depozitare a materialelor combustibile sau incombustibile pe o distanță de 3 m în jurul depozitelor de recipiente butelii;
- angajatorul nu a asigurat stocarea recipientelor butelii, în vederea desfacerii, în rastele metalice fixate împotriva răsturnării.
II. Campania Naţională de control la angajatorii care desfăşoară activităţile „Captarea, tratarea şi distribuţia apei” şi „Colectarea şi epurarea apelor uzate”
În perioada 17-20.09.2024, s-a desfăşurat Campania Naţională pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă şi pentru verificarea modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor, de către angajatorii care desfăşoară activitatea în domeniile „Captarea, tratarea şi distribuţia apei”– CAEN 3600 şi „Colectarea şi epurarea apelor uzate” – CAEN 3700”.
Obiectivele campaniei au fost:
- identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează relaţiile de muncă şi luarea măsurilor care se impun pentru
determinarea acestora să se conformeze dispoziţiilor legale;
- eliminarea neconformităţilor constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea acestora;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi lucrătorilor în ceea ce priveşte cunoaşterea riscurilor de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională, a pericolelor iminente ce pot apărea în activitatea desfăşurată la locurile de muncă, precum şi privitor la necesitatea respectării prevederilor legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă pentru domeniile mai sus menţionate;
- eliminarea neconformităţilor constatate în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la angajatorii din domeniile de activitate vizate de campanie.
Au fost efectuate 29 controale. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost dispuse 17 de măsuri de remediere şi au fost aplicate 11 sancţiuni contravenţionale, din care 8 amenzi în cuantum de 19.800 lei şi 3 avertismente contravenţionale.
Deficienţele cele mai frecvent constatate în acţiunile de control au fost următoarele:
- angajatorul nu respecta obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
- angajatorul nu a făcut dovada eliberării salariaţilor ale căror contracte individuale de muncă au încetat, a unei adeverinţe care să ateste activitatea desfăşurată de aceştia, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi a unui extras din registrul general de evidenţă a salariaţilor;
- angajatorul nu a cuprins în contractele individuale de muncă cu timp parţial repartizarea programului de lucru;
- angajatorul nu a precizat în cuprinsul contractelor individuale de muncă periodicitatea plăţii salariului la care salariatul are dreptul şi metoda de plată;
- dosarele de personal erau incomplete;
- angajatorul nu a instruit corespunzător lucrătorii din punct de vedere a securităţii şi sănătăţii în muncă;
- angajatorul nu a asigurat semnalizarea de securitate la bazinele de colectare ape murdare;
- angajatorul nu a întocmit un inventar al agenţilor chimici periculoşi utilizaţi;
- angajatorul nu a asigurat efectuarea controlului medical periodic pentru lucrători la termenul scadent;
- angajatorul nu a organizat activitatea de prevenire şi protecţie din cadrul societăţii.
III. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie națională de informare, conștientizare și monitorizare a angajatorilor privind riscurile existente la locurile de muncă unde se utilizează zilieri și/sau salariați temporari
În perioada aprilie-septembrie 2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a desfăşurat Campania Naţională de informare, conştientizare şi monitorizare a angajatorilor privind riscurile existente la locurile de muncă unde se utilizează zilieri şi/sau salariaţi temporari.
Obiectivele campaniei au fost:
- creşterea gradului de conştientizare a agenţilor de muncă temporară în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale aplicabile;
- creşterea gradului de conştientizare, a utilizatorilor/beneficiarilor, a salariaţilor temporari şi a zilierilor, în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale aplicabile;
- diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către agenţii de muncă temporară, a utilizatorilor şi a beneficiarilor, a prevederilor legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
- identificarea beneficiarilor care folosesc zilieri şi luarea măsurilor care se impun pentru nerespectarea de către aceştia a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi a normelor metodologice de aplicare a acestei legi
- creşterea gradului de conştientizare al beneficiarilor şi a zilierilor care desfăşoară activităţi cu caracter ocazional în domeniile stabilite de legiuitor, în ceea ce priveşte necesitatea aplicării şi respectării prevederilor legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, stipulate de Legea nr. 52/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Normelor Metodologice de aplicare a acesteia.
Au fost verificaţi doi agenţi de muncă temporară, un utilizator al salariaţilor temporari şi trei beneficiari ai activităţilor cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri. Cu ocazia controalelor a fost aplicată o amendă de 3000 lei unui beneficiar al activităţilor cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri pentru că nu a organizat activitatea de acordare a primului ajutor.
IV. Acţiunea nr. 6 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania Naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2024, coordonat de către Comisia Europeană
Au fost verificați 6 agenți economici. La un agent economic a fost dispusă o măsură de remediere și a fost aplicat un avertisment contravențional.
V. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă
La data de 19 septembrie, la sediul ITM Neamț a fost organizată o întâlnire de lucru cu angajatorii care desfășoară activitate în industria prelucrătoare. La aceasta ședință informativă au participat inspectorul șef adjunct relații de muncă, șeful serviciului control sănătate și securitate în muncă, inspectori de muncă din cadrul ITM Neamț, precum și un număr de 18 reprezentanți ai angajatorilor din industria prelucrătoare.
Cu această ocazie, au fost abordate o serie de teme și noutăți legislative din domeniile relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă, dintre care, amintim:
- prezentarea de către inspectorul șef adj. RM, a lucrării cu titlul “Despre formarea profesională”;
- prezentarea în cadrul Campaniei naționale de informare și conștientizare a prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, a procedurii operaționale privind înregistrarea dosarelor de reprezentativitate ale organizațiilor sindicale și emiterea dovezii, emiterea situațiilor cumulative certificate ale organizațiilor patronale, evidența sentințelor civile de reprezentativitate, înregistrarea contractelor colective de muncă/acordurilor colective încheiate la nivel de unitate, a hotărârilor arbitrale, a conflictelor colective de muncă și a grevelor, precum și concilierea conflictelor colective de muncă declanșate la nivel de unitate;
- prezentarea reglementărilor legale privind protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenti chimici periculoși la locurile de muncă.
În luna septembrie 2024, un număr de 165 angajatori au fost informaţi în timpul acţiunilor de control, cu privire la respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În această lună au fost transmise prin e-mail un număr de 215 informări cu privire la legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. În data de 18 septembrie, inspectorul şef a participat la întrunirea Colegiului Prefectural.
În data de 25 septembrie, a fost organizată o reuniune de lucru ale Comisiei de Dialog Social a judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului, la care a participat inspectorul şef al ITM Neamţ.
VI. Informare cu privire la eliberarea adeverinţelor de vechime
La încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registru (art. 7 alin. 5 din H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor, modificată şi completată) – fără a fi necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia;
La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligaţi să îi elibereze acestuia un extras din registru, datat şi certificat pentru conformitate, sau o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru şi din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării, conform prevederilor art. 7 alin. 6 din H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor, modificată şi completată.
La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate (art.34 alin.5 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, modificată şi completată), în termen de 15 zile de la data solicitării. Acest document aduce informaţii necesare despre perioada de activitate a salariatului, în cadrul angajatorului şi cuprinde următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data şi numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activităţii, funcţia ocupată, salariul de bază şi sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absenţe nemotivate şi concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului şi ştampila.
Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiţii deosebite, retribuţia tarifară de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.
Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverinţe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.
În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvenţă, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaţilor, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfăşurată de aceştia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Succesorii în drepturi ai angajatorilor desfiinţaţi au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceştia le deţin.
Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
În cazul în care fostul angajator nu mai există, adeverinţele se vor solicita în scris, după cum urmează:
- unităţii care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat şi mixt;
- inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.
În cazul în care angajatorul este desfiinţat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligaţia de a elibera adeverinţele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.
Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverinţa, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.
Date privind societăţile şi succesorii în drepturi ai acestora pot fi obţinute de la ONRC.
Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.
Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverinţa de vechime, se constată şi se sancţionează de către Inspecţia Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.
Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverinţa de vechime se constată şi se sancţionează de către Arhivele Naţionale şi, după caz, de serviciile judeţene ale Arhivelor Naţionale.
C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA SEPTEMBRIE:
- Ordinul Ministrului educaţiei nr. 6.194 din 23 august 2024 privind aprobarea <LLNK 12024 0270NUT1 0 12>Metodologiei pentru elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale ;
- Ordonanța Guvernului nr. 44 din 28 august 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii ;
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 106 din 4 septembrie 2024 pentru modificarea şi completarea <LLNK 12006 095 13 2F1 0 17>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact în domeniul sănătăţii ;
- Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 107 din 4 septembrie 2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative ;
- Ordinul Ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 1.938 din 30 iulie 2024 pentru aprobarea <LLNK 12024 0310BD11 0 10>Procedurii de încadrare în muncă a cetăţenilor ucraineni care provin din zona de conflict armat din Ucraina.
