În perioada 01.09-30.09.2025, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2025, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.
A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA SEPTEMBRIE:
În luna septembrie, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate 193 acţiuni de control, din care 133 în domeniul relaţiilor de muncă şi 60 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Ca urmare a finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 245 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 54 angajatori si 14 de persoane fizice au fost sancţionaţi cu 88 sancţiuni contravenţionale, din care 59 amenzi în cuantum de 612.900 lei şi 29 avertismente contravenţionale.
A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ
În luna septembrie au fost realizate 60 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 46 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
Un număr de 23 angajatori au fost sancţionaţi cu 25 sancţiuni contravenţionale, din care 17 amenzi în cuantum de 68.000 lei şi 8 avertismente contravenţionale.
Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:
La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 15 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la accidentele rutiere şi utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă. Dintre evenimentele comunicate, unul a fost mortal. Toate evenimentele comunicate sunt în curs de cercetare.
A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ
În luna septembrie inspectorii de muncă au efectuat un număr de 133 controale, au dispus 211 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 63 de sancţiuni contravenţionale, din care 42 de amenzi în cuantum de 544.900 lei şi 21 avertismente contravenţionale.
La 14 angajatori au fost identificate 24 persoane care prestau muncă fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă sau prestau activitate în perioada în care aveau contractul individual de muncă suspendat. Angajatorii au fost sancţionaţi contravenţional cu 14 amenzi în cuantum de 480.000 lei. De asemenea, au fost aplicate un număr de 5 amenzi contravenţionale în cuantum de 2500 lei şi 7 avertismente contravenţionale persoanelor fizice depistate la muncă fără a avea forme legale de angajare.
Domeniile de activitate unde au fost identificate cazuri de muncă nedeclarată sunt: construcţii, exploatare forestieră, baruri, pază, transport rutier de mărfuri şi creşterea animalelor.
În luna septembrie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 23 de contracte colective de muncă şi 2 acte adiţionale la contractele colective de muncă.
B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA SEPTEMBRIE:
|
ÎN ATENŢIA ANGAJATORILOR
Conform prevederilor O.U.G. nr.46/19.09.2025, termenul limită până la care angajatorii trebuie să se înregistreze în REGES–ONLINE şi, totodată, să completeze toate elementele contractelor individuale de muncă active la data accesării Registrului, care nu se regăsesc în sistemul informatic REVISAL a fost prelungit până la data de 31 decembrie 2025. Începând cu data de 1 ianuarie 2026, aplicaţia REVISAL nu va mai fi disponibilă. Nerespectarea obligaţiei privind înregistrarea în REGES–ONLINE, până la data de 31 decembrie 2025, se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei, iar necompletarea tuturor elementelor contractelor individuale de muncă active de la data înrolării în noul sistem, care nu se regăsesc în REVISAL, până la data de 31 decembrie 2025, se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei. Până la această dată, aproximativ 55 ℅ dintre angajatorii activi din judeţul Neamţ s-au înregistrat în REGES–ONLINE. |
I. Campania Naţională pentru identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă de către angajatorii care desfăşoară activităţi în domeniul “Activităţi de investigaţie şi protecţie” cod CAEN 80
În perioada 08–12 septembrie 2025 s-a desfăşurat Campania Naţională pentru identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind securitatea şi sănătatea în muncă de către angajatorii care desfăşoară activităţi în domeniul “Activităţi de investigaţie şi protecţie” cod CAEN 80.
Obiectivele acţiunilor de control au fost :
- diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea prevederilor legale care reglementează relaţiile de muncă şi securitatea şi sănătatea în muncă a lucrătorilor, de către angajatorii din acest domeniu;
- eliminarea neconformităţilor constatate în domeniul relaţiilor de muncă şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la societăţile comerciale care au ca obiect de activitate activităţi de investigaţie şi protecţie, prin dispunerea de măsuri obligatorii;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă;
- informarea angajatorilor şi angajaţilor cu privire la consecinţele negative ale muncii nedeclarate şi subdeclarate, precum şi cu privire la controalele medicale şi importanţa lor.
În cadrul acestei acţiuni, inspectorii de muncă au efectuat 12 de controale.
La un angajator a fost identificată o persoană care presta activitate fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii.
Pentru încălcarea legislaţiei în domeniile relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă, inspectorii de muncă au aplicat angajatorilor 4 sancţiuni contravenţionale din care 3 amenzi în cuantum de 26.500 lei şi un avertisment contravenţional. Au fost dispuse 27 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.
Deficienţele constatate la angajatori au fost următoarele:
- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;
- nerespectarea obligaţiei de a pãsta fişele de instruire SSM ale lucrãtorilor la locurile de muncã ;
- nerespectarea obligaţiei de a lua mãsuri pentru purtarea echipamentului individual de protecţie de cãtre lucrãtori;
- nerespectarea obligaţiei de a asigura controlul medical periodic pentru lucrători.
II. Acţiunea nr. 7 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campania naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii.
În luna septembrie, au fost verificate 6 societăţi şi un număr de 27 produse. Pentru neconformităţile constatate a fost dispusă o măsură de remediere şi a fost aplicat un avertisment contravenţional.
III. Acţiuni de informare a angajatorilor şi angajaţilor cu privire la legislaţia muncii în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă
În data de 05 septembrie 2025, în sala de conferinţe a Camerei de Comerţ şi Industrie Neamţ, a fost organizat un seminar dedicat prezentării platformei REGES-ONLINE şi a noilor obligaţii legale privind evidenţa salariaţilor.
La eveniment au participat inspectorul şef al ITM Neamt, însoţit de inspectorul şef adjunct RM şi inspectori din cadrul instituţiei, alături de reprezentanţi ai angajatorilor. Reprezentanţii ITM Neamţ au susţinut prezentări privind înregistrarea în noul sistem, modalităţile de utilizare a aplicaţiei, extragerea informaţiilor relevante, precum şi aspectele legislative care trebuie respectate de angajatori. Seminarul a reunit 55 de persoane, care au participat activ la sesiunea de informare şi dezbatere. Au fost abordate atât aspecte tehnice, cât şi implicaţiile legislative ale utilizării platformei REGES-ONLINE, într-un demers comun de sprijin pentru aplicarea corectă a noilor reglementări.
În data de 21 septembrie 2025, în sala “Mihail Sadoveanu” a Palatului Administrativ a fost organizată o reuniune de lucru a Comisiei de Dialog Social a Judeţului Neamţ, la sediul Instituţiei Prefectului.Tot în data de 21 septembrie 2025, în sala “Ion Creangă” a Palatului Administrativ a fost organizată o şedinţă a Colegiului Prefectural al Judeţului Neamţ.Această întâlnire a reunit reprezentanţi ai serviciilor publice deconcentrate şi ai principalelor instituţii cu rol administrativ în judeţ, într-un cadru dedicat analizei activităţilor curente şi identificării soluţiilor de optimizare.
C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA SEPTEMBRIE:
- Hotărârea Guvernului nr. 703 din 28 august 2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind degrevarea parţială de normă didactică de predare şi stabilirea obligaţiei de predare a personalului didactic de predare care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026;
- Hotărârea Guvernului nr. 709 din 28 august 2025 pentru aprobarea Programului naţional privind performanţa de mediu a activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice;
- Hotărârea Preşedintelui Consiliului Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 25/872 din 22 august 2025 privind operaţionalizarea e-parafei, e-legitimaţiei şi e-avizului de exercitare a profesiei ;
- Ordinul Ministrului Educaţiei şi Cercetării nr. 5.730 din 26 august 2025 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea voucherelor de vacanţă în unităţile/instituţiile de învăţământ de stat din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pentru anul 2025;
- Hotărârea Guvernului nr. 711 din 4 septembrie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul ocupării forţei de muncă;
- Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 46 din 18 septembrie 2025 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2005 pentru stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul administraţiei publice centrale, precum şi pentru modificarea unor acte normative;
- Ordinul Preşedintelelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.213 din 15 septembrie 2025 pentru aprobarea procedurii privind transmiterea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;
- Ordinul Ministrului Educaţiei şi Cercetării nr. 6.394 din 22 septembrie 2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind salarizarea prin plata cu ora a personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi control, precum şi a cadrelor didactice metodiste din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi unităţile de educaţie extraşcolară.
Inspector şef ITM Neamţ