În perioada 05.12-13.12.2024, s-a desfășurat Campania Națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul relațiilor de muncă la centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor.
Obiectivele campaniei au fost:
- identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează relațiile de muncă și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea acestora să se conformeze dispozițiilor legale;
- eliminarea neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea neconformităților;
- creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
Au fost verificați 31 angajatori. Pentru deficiențele constatate cu ocazia controalelor au fost dispuse 19 măsuri pentru remedierea neconformităților constatate și au fost aplicate un număr de 6 amenzi în cuantum de 9.000 lei.
Deficiențele constatate în acțiunile de control au fost următoarele:
- angajatorul nu respecta obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de
sfârșit ale programului de lucru;
- angajatorul nu a făcut dovada plății drepturilor salariale către toți salariații îndreptățĩi;
- angajatorul nu a făcut dovada acordării salariaților a unui spor de 25% pentru munca de noapte;
- angajatorul nu respecta dispozițiile legale referitoare la acordarea repausului de 24 de ore după un program de 12 ore lucrate;
- angajatorul nu a precizat în cuprinsul contractelor individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru.
